All aktivitet
Detta flöde uppdateras automatiskt
- Idag
-
Göteborgs första dygnet-runt-öppna bygghandel öppnar idag
Den 1 oktober utökar Beijer Byggmaterial Hisings Backa sina öppettider och erbjuder nu kunder möjligheten att hämta byggmaterial dygnet runt, alla dagar i veckan. Bygghandeln kommer att vara öppen mellan kl. 05 och 23, med möjlighet att hämta förbeställda ordrar dygnet runt, med endast 15 minuters framförhållning. – Vi vet att tillgänglighet och snabba leveranser är helt avgörande för våra kunder, så vi är otroligt glada över att nu kunna erbjuda branschens bästa öppettider och en helhetslösning så att våra kunder enkelt kan handla när det passar dem, säger Patrik Knöös, filialchef för Beijer Hisings Backa. Många kunder valde att besöka byggvaruhuset redan kl. 05 på onsdagsmorgonen när den nya tillgänglighetsmodellen lanserades. – Detta är en strategisk satsning för att stärka vår position i Göteborgsregionen och har fått väldigt positiv respons från kunderna. Tillsammans med kapaciteten från Beijers centrallager skapar ett otroligt starkt erbjudande, säger Lars Sahlberg, regionchef Väst, Beijer Byggmaterial. Konceptet med dygnet-runt-öppen bygghandel finns idag i Bromma, där Beijer etablerade samma tillgänglighetsmodell 2022. Nu förbättras alltså kunderbjudandet i Göteborg med omnejd genom Beijer Hisings Backa.
- Senaste veckan
-
Ny lösullsisolering från ROCKWOOL ”Snabbare installation, färre transporter och lägre energikostnader”
För att möta stigande energipriser satsar Bruksgården i Kalmar på nästa generations lösullsisolering från ROCKWOOL – ett steg mot lägre kostnader och ökad hållbarhet. "Vi vill sänka våra energikostnader och samtidigt framtidssäkra fastigheterna," säger Bengt Karlström, vicevärd och underhållsansvarig för bostadsrättsföreningen. Från elkris till energisatsning När elavtalet löpte ut mitt under de kraftigt stigande elpriserna hamnade bostadsrättsföreningen Bruksgården i en skarp situation. Men det som började som en utmaning blev i stället startskottet för en långsiktig satsning på energibesparing. En analys tillsammans med Hyresgästföreningen (HSB) Mellersta Götaland och en energikonsult visade tydligt att tilläggsisolering var en av de åtgärder som skulle göra störst skillnad – både ekonomiskt och ur klimatsynpunkt. Samtidigt fanns medvetenheten om de skärpta EU-krav som väntar för energieffektivisering av befintliga byggnader, vilket gav ytterligare motivation att agera. Stort behov av tilläggsisolering När fastigheterna började granskas blev det tydligt att åtgärder var nödvändiga. ”Under ett besök på vindarna såg vi att den befintliga isoleringen låg i ojämna, tunna drivor och gjorde väldigt liten nytta för fastigheten”, berättar Bengt Karlström. För att säkerställa genomförandet anlitade föreningen ISAB – Isoleringsspecialisten, ett isoleringsföretag med bred erfarenhet av energieffektiviseringsprojekt. Tillsammans togs en investeringskalkyl fram som visade att satsningen på tilläggsisolering skulle betala sig på cirka tio år. "Det var betydligt kortare tid än jag hade trott," fortsätter Bengt, som hoppas att de lägre energikostnaderna ska frigöra resurser till andra kvalitetshöjande insatser. Granulat Pro Plus – nästa generations stenullsisolering ISAB valde att använda den nya produkten Granulate Pro Plus från ROCKWOOL – en lättare stenullsisolering med lägre värmegenomgångstal (U-värde) än motsvarande produkter, tack vare innovativ spinnteknik i ROCKWOOLs fabriker. Resultatet är både bättre isolerförmåga, mindre sättning och reducerad dammbildning. Dessutom kan mer volym transporteras per lastbil, vilket minskar både hanteringstid och klimatpåverkan vid större projekt. "Vid större projekt kan vi nu göra jobbet med färre transporter samtidigt som vi använder mindre mängd material för samma resultat. Det sparar tid, minskar klimatpåverkan och ger högsta möjliga komfort för de boende – samtidigt som energibesparingen maximeras," säger Marcus Johansson, delägare på ISAB. Långsiktig hållbarhet För Bruksgården är lösullsisoleringen både en investering i lägre kostnader här och nu – och en satsning på ett mer hållbart och framtidssäkert boende. "Vi tänker alltid långsiktigt när vi investerar i fastigheterna. Det vi gör idag ska ge fördelar i decennier framåt," avslutar Bengt. Granulate Pro Plus i korthet Lättare än jämförbara lösullsprodukter av stenull på marknaden Snabbare installation – går fortare att blåsa ut på ytan och det blir färre säckar att hantera Färre transporter – mer installerad lösull per bil eftersom det behövs mindre mängd material per kvadratmeter för att uppnå samma U-värde Minskad klimatpåverkan - lägre GWP-värde (GWP-värdet beskriver mängden växthusgasutsläpp) Läs mer här Granulate Pro Plus
- Tidigare
-
Checklista för att undvika vattenskador i badrummet
Enkla men regelbundna egenkontroller i badrummet kan förhindra kostsamma vattenskador. Det menar Tobbe Jonsson på Tryggförebygg i Järvsö, skadeförebyggande besiktningsman och en av GVKs 12 kontrollanter ute i landet. Med lång erfarenhet av vattenskador vet han var riskerna oftast uppstår. – Ta för vana att se över ditt badrum med jämna mellanrum. Då upptäcker du varningstecknen i tid och kan undvika större skador, säger han. Vanliga varningstecken Plastgolv: Blåsor i plastmattan, särskilt vid hörn och golvbrunn. Kontrollera även svetsskarvar. Om de glipar kan det tyda på fukt. Kakel och klinker: Sprickor i fogarna, speciellt vid golvbrunn och duschblandare. Sprickorna kan signalera rörelser i konstruktionen. Mögel och påväxt: Små svarta prickar behöver inte betyda vattenskada, men visar ofta att ventilationen är bristfällig. Ventilation: Säkerställ att badrumsfläkten får tilluft. Prova med en öppen dörrspringa eller luftspalt i tröskeln. Golvbrunn: Rensa vattenlåset från hår och tvålrester med jämna mellanrum. Står vattnet för högt kan det tränga in bakom tätskiktet. Nya försäkringsvillkor Flera försäkringsbolag har begränsningar för ersättning vid vattenskada. I ett badrum äldre än 25 år blir ersättningen ofta lägre på grund av åldersavdrag. I vissa fall kan ersättning utebli helt om badrummet är mycket gammalt, det vill säga 30 till 35 år, eller inte uppfyller de branschregler som gällde när badrummet byggdes. – Det är viktigt att känna till. Många fastighetsägare har fullt fungerande badrum från början av 90-talet, men äldre badrum påverkar villkoren, säger Tobbe Jonsson. Så kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller! Checklista Kontrollera badrummet regelbundet Granska plastmattor för blåsor och glipande skarvar Kontrollera fogar på kakel och klinker Säkerställ god ventilation Rengör vattenlåset ofta
-
Kommentar: Angående sänkning av ROT-avdraget vid årsskiftet.
Den tillfälliga höjningen av ROT-avdraget till 50 procent som infördes i maj har gett tydliga och mätbara resultat. Det är då olyckligt att regeringen nu till årsskiftet beslutar sig för att sänka ROT-avdraget till 30%. Branschen behöver långsiktiga beslut som gäller över en längre period. Inte detta ständiga flipp-floppande och ändring av förutsättningarna varje år, säger Monica Björk, vd på Byggmaterialhandlarna. Den åtgärd som regeringen beslöt under förra året och som infördes i maj i år, har gett snabb effekt. Antal ROT-arbeten ökade med 86% i maj och 96% i juni i år, jämfört med samma månader året innan, enligt färsk statistik från Skatteverket. Det var ett välbehövligt lyft för byggsektorn. Vi ser effekterna i hela landet – från större städer till mindre orter. De hantverkare som är kvar i branschen har alltmer att uppdrag och jobb. För många byggföretag, särskilt de små och medelstora, är planeringshorisonten helt avgörande. När politiska beslut nu fattas med så kort varsel blir det svårare att anpassa personalstyrka och investeringsplaner. Även för hushållen behövs långsiktighet för att kunna planera för byggprojekt inför nästa år. Nu är det stor risk att många projekt läggs på is. Vi vet att ROTavdraget ger positiva effekter för samhället i stort. Varje byggföretag skapar arbetstillfällen och inköp i alltifrån logistik till material och produkter hos en lokal byggmaterialhandlare. Ökade rotutbetalningar ger dynamiska effekter också mer skatteintäkter till staten, i form av moms, arbetsgivaravgifter och skatter. Detta är en positiv trend som nu riskerar att brytas med regeringens besked idag. Vi behöver en regering som satsar långsiktigt på ROT. Sektorn behöver besked som gäller minst under en två års period. Inte att förutsättningarna ändras inför för varje år. Det skapar en onödig ryckighet för företag och privatpersoner Monica Björk, vd Byggmaterialhandlarna
-
Höjt rotavdrag och stabila räntor stärker byggbranschen
Byggmaterialmarknaden visar positiva tecken med klart ökad aktivitet bland mindre hantverkarfirmor och en stärkt framtidstro, även om återhämtningen efter lågkonjunkturen blivit mer utdragen än väntat. Beijer Byggmaterial ser en stabil höst framför sig och en gradvis förbättrad marknad under 2026, där hushållens investeringsvilja spelar en avgörande roll. – Vi ser att hushållen börjar planera för framtiden igen, vilket är avgörande för att få igång flyttkedjor, säkra finansiering för nya bostadsprojekt och öka investeringarna i den egna bostaden. Det är en nyckelfaktor för hela byggsektorns återhämtning, säger Geir Thomas Fossum, vd på Beijer Byggmaterial. Den svenska ekonomin har haft ett trögt år och den snabba återhämtning som många hoppades på har inte infriats. Enligt Konjunkturinstitutet har BNP-prognosen för 2025 justerats ned, samtidigt som inflationen preliminärt steg till 3,3 procent i augusti enligt SCB, en nivå som överraskade många bedömare. Trots detta visar byggmaterialmarknaden motståndskraft där det höjda rotavdraget har spelat en central roll i att stimulera efterfrågan. Det är framför allt mindre byggföretag som gynnats av det höjda rotavdraget, vilket syns i statistiken där majoriteten av ansökningarna för rotavdraget kommer från bolag med färre än 20 anställda. En utveckling som också bidragit till en stärkt framtidstro bland hantverkare. – Det är tydligt att förbättrade makroekonomiska faktorer som stabila räntor, förenklade bygglovsregler och ett höjt rotavdrag har bidragit till att stimulera efterfrågan. Men det är framför allt hushållens framtidstro som avgör om marknaden tar fart, säger Geir Thomas Fossum. Tillgången på byggmaterial har varit god under sommaren och prisnivåerna har stabiliserats efter en period av osäkerhet. Den stärkta svenska kronan och en svagare global efterfrågan har dämpat tidigare prisökningar, vilket ger bättre förutsättningar för planerade projekt under hösten. Samtidigt visar inköpschefsindex (PMI) en positiv trend, vilket stärker bilden av en gradvis återhämtning. Beijer Byggmaterial bedömer att marknaden kommer att utvecklas i takt med att hushållens förtroende stärks och investeringar återupptas. Nybyggnation är fortsatt avvaktande, men väntas ta fart under 2026, särskilt inom infrastruktur och offentlig byggnation.
-
XL-BYGG blir huvudpartner till SHL
Nu står det klart. XL-BYGG, Sveriges ledande bygghandelskedja, blir huvudpartner till SHL. Målet är att stötta svensk hockey och bidra till att skapa den ultimata upplevelsen för fansen. XL-BYGG kliver in som huvudpartner till SHL, och tar därmed nästa steg i sitt engagemang för svensk idrott. Sponsoravtalet sträcker sig över två säsonger med start säsongen 25/26. – Vi ser fram emot samarbetet med SHL och möjligheten att bidra till en ännu starkare liga. Det finns ett stort hockeyintresse bland våra kunder, vilket gör det här extra kul, säger säger Carl Littlewood, Kedjechef på XL-BYGG. Partnerskapet innebär att XL-BYGG kommer synas i SHL:s arenor och digitala kanaler, med syfte att lyfta sporten och stärka upplevelsen för både spelare och publik. Satsningen handlar om att stötta stjärnorna på isen, men också alla dem som gör sporten möjlig bakom kulisserna. – Varje dag stöttar vi proffsen på bygget. Nu vill vi göra samma sak för proffsen på isen. Men det här partnerskapet är också för materialarna, ismaskinsförarna och alla andra runtom kring som varje dag ser till att underlätta vardagen för proffsen, säger Mischa Moszkowicz, Marknadschef på XL-BYGG. SHL välkomnar samarbetet och lyfter fram vikten av bra ligapartners. – SHL:s vision är att bygga världens bästa ishockeyupplevelse. I denna strävan är våra partnersamarbeten otroligt viktiga och vi är stolta och glada att kunna addera just XL-BYGG till vår redan starka laguppställning av ligapartners. XL-BYGG kommer bland annat pryda en av våra tekningscirklar och har redan långt gångna planer kring att relevant aktivera rättigheterna i syfte att stärka upplevelsen kring SHL ytterligare. Kort och gott ett riktigt bra partnerskap, säger Peter Allvin, Kommersiell chef på SHL. XL-BYGG är redan en välkänd samarbetspartner inom svensk idrott. Som officiell partner till Sveriges Olympiska Kommitté och OS-truppen stöttar de landets främsta atleter, samtidigt som de gör skillnad på gräsrotsnivå. Genom initiativet XL-Hjälpen har byggkedjan sedan 2019 förverkligat runt 50 projekt åt ideella föreningar: allt från läktare och avbytarbås till skejtramper. Ett initiativ som stärker föreningslivet, där engagemanget är stort men resurserna begränsade. XL-BYGG består av 115 fristående anläggningar runtom i landet. Många anläggningar har en över hundraårig historia med ursprung i de traditionella brädgårdarna. De lokala rötterna har skapat starka band till bygden och idrotten, där stödet till klubbar och lag länge varit en självklar del av verksamheten. Partnerskapet med SHL blir därför ett naturligt nästa steg i engagemanget.
-
Beijer Hisings Backa - bygghandeln som aldrig stänger
Beijer Byggmaterial vässar sitt kunderbjudande ordentligt i region Väst genom att göra Beijer Hisings Backa till en bygghandel som aldrig stänger. Från och med 1 oktober kommer dörrarna vara öppna mellan 05-23 och kunderna kan hämta förbeställda ordrar med endast 15 minuters framförhållning, dygnet runt - alla dagar i veckan. – Vi kommer att erbjuda branschens bästa öppettider och en helhetslösning som gör det enkelt för våra kunder att handla när det passar dom. Vi bygger dom som bygger och genom att utöka vårt kunderbjudande med tillgänglighet dygnets alla timmar, en e-handelsplattform med ett gediget produktutbud och snabba leveranser understryker vi vikten av att vara tillgängliga på kundens villkor, säger Patrik Knöös, filialchef Beijer Hisings Backa. Konceptet har redan visat sig framgångsrikt i Bromma, där Beijer etablerat samma tillgänglighetsmodell. Nu vässas kunderbjudandet ytterligare i Göteborg med omnejd genom Hisings Backa, ett av Sveriges mest moderna byggvaruhus och logistikanläggning, som nu kombinerar generösa öppettider, ett brett sortiment och snabba hållbara leveranser. – Det här är en strategisk satsning för att stärka vår position i storstäderna. Vi visar vi hur vi kan kombinera tillgänglighet, service och sortiment i toppklass som tillsammans med kapaciteten från Beijers centrallager skapar ett otroligt starkt erbjudande, säger Lars Sahlberg, regionchef Väst, Beijer Byggmaterial. Konceptet med utökad tillgänglighet lanserades först i Bromma, där Beijer etablerade sig som Stockholms hantverkscentrum. Nu rullas modellen ut i region Väst med Hisings Backa som första filial. I samband med satsningen har Beijer Hisings Backa även rekryterat 30 nya medarbetare.
-
K-Byggs marknadschef Lena Carlberg bakom K-Byggs ökade varumärkeskännedom: Nominerad till Sveriges Bästa Marknadschef 2025
K-Byggs marknadschef Lena Carlberg är en av de nominerade till titeln Sveriges Bästa Marknadschef 2025. Under hennes ledning har K-Bygg stärkt sitt varumärke och ökat kännedomen bland byggproffs med 5 % under första halvåret, vilket ytterligare befäster företagets position som bygghandeln för dig som vill bygga bättre. Vi på K-Bygg är stolta över denna nominering och det arbete Lena, tillsammans med marknadsteamet, drivit. Med tydlig strategi, kreativ höjd och starkt engagemang har de lyckats förstärka K-Byggs varumärke och kommunikation, vilket tydligt syns i den ökade kännedomen bland byggproffs. "Jag är hedrad över nomineringen och stolt över det arbete vårt marknadsteam gjort. Tillsammans med alla våra fantastiska säljare och medarbetare som varje dag hjälper våra kunder att bygga bättre, stärker vi K-Byggs position." säger Lena Carlberg, marknadschef på K-Bygg. Priset Sveriges Bästa Marknadschef delas ut årligen av Resumé och uppmärksammar marknadschefer som har förflyttat sina varumärken i positiv riktning under året som gått. K-Bygg – en partner för alla som vill bygga bättre Det är ett steg på vägen mot målet: K-Bygg ska vara marknadsledande och det självklara förstahandsvalet för professionella byggare.
-
XL-BYGG lanserar jämställdhetsstipendium
XL-BYGG och Ett riktigt nätverk lanserar Språngbrädan – ett nytt stipendium för att främja kvinnligt ledarskap och försäljning i byggmaterialhandeln. XL-BYGG fortsätter sitt långsiktiga arbete för en mer inkluderande och attraktiv byggmaterialhandel. Genom det kvinnliga nätverket Ett riktigt nätverk har man tagit flera initiativ för att stärka kvinnligt entreprenörskap och inspirera fler kvinnor att göra karriär i branschen. Nu lanseras nästa satsning – stipendiet Språngbrädan. Språngbrädan riktar sig till kvinnor inom XL-BYGG som vill utvecklas inom ledarskap eller försäljning. Stipendiet delas ut till en medarbetare som vill bredda sin kompetens och växa i sin yrkesroll. Vinnaren får gå en diplomerad utbildning under vintern 2025 med inriktning på ledarskap, säljledare eller proffssäljare. – Vi vet att mångfald och jämställdhet skapar bättre team, starkare arbetsplatser och långsiktigt mer lönsamma företag. Med Språngbrädan vill vi ge kvinnor en konkret möjlighet att ta nästa steg i karriären. Det här är en satsning som stärker alla, både individer, butiker och hela vår bransch, säger Annelie Ingemarson, Regionchef på XL-BYGG och medgrundare av Ett riktigt nätverk. Stipendiet Språngbrädan är en av flera insatser från XL-BYGG för att attrahera, behålla och utveckla kvinnliga talanger. Vinnaren presenteras i mitten av oktober på XL-BYGG:s halvårsmöte. – Vi tror på att förändra branschen inifrån. Det börjar med att ge våra kvinnliga medarbetare rätt förutsättningar att växa och ta plats, säger Carl Littlewood, Kedjechef på XL-BYGG. Om Ett riktigt nätverk Ett riktigt nätverk är XL-BYGG:s kvinnliga nätverk med syfte att skapa en mer attraktiv och inkluderande byggmaterialhandel. Nätverket har sedan starten 2023 vuxit snabbt och etablerat flera initiativ för att främja gemenskap, utveckling och entreprenörskap bland kvinnor inom XL-BYGG. Genom att lyfta förebilder, stötta kvinnliga medarbetare och driva opinion banar de väg för förändring i hela branschen. Nätverket vann även Årets Byggmaterialhandlare 2024.
-
Västerstrands AIK är en av vinnarna i årets XL-Hjälpen – får hjälp att bygga ett samlings- och materialutrymme
Västerstrands AIK är en ideell förening som arbetar hårt för att skapa en trygg och inspirerande miljö där tjejer kan utvecklas inom idrotten. Nu vill föreningen ha hjälp med ett nytt, mer organiserat och välkomnande utrymme. Som en av vinnarna i årets XL-Hjälpen får klubben nu stöd att förverkliga sitt byggprojekt och därmed sänka trösklarna för nya spelare att prova på bandy. XL-BYGG genomförde XL-Hjälpen för första gången 2019, och intresset för initiativet har vuxit sig starkare för varje år. Tack vare kedjemedlemmarnas starka lokala närvaro är XL-Hjälpen ett engagerande sätt att ge tillbaka till lokalsamhället. En jury från XL-BYGG har gått igenom årets nomineringar, som skickats in från hela landet, och valt ut vinnare med fokus på projekt som bidrar till inkludering, samhörighet och glädje för många. En av årets vinnare är Västerstrands AIK som får hjälp att förverkliga sin dröm om att bygga ett samlings- och materialutrymme, inte bara för ordningens skull utan också för att stärka känslan av professionalism och gemenskap i föreningen. – För oss är det här mer än bara ett utrymme – det är en möjlighet att skapa en plats där tjejerna känner trygghet, gemenskap och stolthet. Samtidigt förenklar det vår vardag enormt när material och utrustning äntligen får en naturlig och välorganiserad plats. Vi är oerhört tacksamma för stödet genom XL-Hjälpen. Det här gör att vi kan fortsätta utveckla verksamheten och samtidigt sänka trösklarna för nya tjejer som vill våga prova på bandy, säger Jenny Larsson, ungdomsledare i Västerstrands AIK. XL-BYGG Karlstad har fått i uppdrag att bidra till att förverkliga projektet. Bygget kommer att genomföras tillsammans med det lokala byggföretaget Byggverket. – Det känns väldigt roligt att kunna bidra till Västerstrands AIK. Man blir både glad och inspirerad av eldsjälarna i föreningen som verkligen brinner för att den ska vara en trivsam plats för sina ungdomar. Jag är övertygad om att de verkligen kommer att trivas i sina nya utrymmen, säger Jesper Johansson, delägare XL-BYGG Karlstad. Byggprojekten inom XL-Hjälpen genomförs under sommaren och hösten av lokala aktörer i samarbete med XL-Hjälpens partners: Essve, Norra Timber, Areco Profiles, Finja, Knauf, Södra, Rockwool, Elitfönster, Bosch, Joma, Valbo Trä, Stenvalls Trä, Saint-Gobain Weber och Habo. Efter att vinnarna har meddelats kommer projekten att presenteras på xlhjalpen.se. Juryns motivering: Västerstrands AIK är en starkt växande tjejverksamhet inom bandy, där föreningen målmedvetet arbetar för att skapa en trygg och inspirerande miljö för tjejerna att utvecklas i – både på isen och som individer. Men bristen på fungerande samlings- och materialutrymmen gör vardagen onödigt svår. Genom XL-Hjälpen hoppas vi att detta drömprojekt – ett nytt, mer organiserat och välkomnande utrymme – ska förenkla verksamheten och ytterligare stärka glädjen och sammanhållningen i detta härliga gäng.
-
Beijer Byggmaterial gör det enkelt att bygga hållbart
Beijer Byggmaterial har nu lanserat det första webbinariet i serien ”Framtidens byggande”, ett initiativ för att förenkla hållbart byggande och tillsammans minska branschens klimatpåverkan. Serien inleds med konkreta steg som hjälper hantverkare och byggföretag att bygga mer hållbart, utan krångel. – Vi vet att många i byggbranschen vill göra rätt men upplever hållbarhetskraven som krångliga. Därför vill vi på Beijer visa att det faktiskt går att bygga mer klimatsmart utan att det blir dyrt eller komplicerat, säger Alexandra Rosenkvist, miljö- och hållbarhetschef på Beijer Byggmaterial. Det första webbinariet i serien sändes den 28 augusti och syftar till att förenkla hållbarhetsarbetet för byggföretag. Deltagarna får praktiska tips, handfasta exempel och svar på vanliga frågor om klimatberäkningar, materialval och hur man framtidssäkrar sin verksamhet. Det gavs också möjlighet att ställa frågor till Alexandra direkt i chatten. Webbinarierna kommer att gästas av Emma Bonnevier, expert på klimatpolitik och grön konkurrenskraft hos Byggföretagen, som tillsammans med Alexandra guidar deltagarna genom vad som är viktigast att ha koll på just nu. – Vårt mål är att göra hållbarhetsarbetet till en konkurrensfördel för våra kunder. Genom att förenkla och konkretisera vill vi bidra till att hela branschen rör sig i rätt riktning, säger Alexandra Rosenkvist. Bakom initiativet står Beijers ambition att minska byggbranschens klimatpåverkan genom kunskap, dialog och tillgängliga verktyg. Webbinarierna är öppna för alla och kommer att finnas tillgängliga även i efterhand. Nästa avsnitt i serien kommer att sändas torsdagen den 25 september och fortsätta löpande under hösten 2025. För mer information, kontakta: Alexandra Rosenkvist, Miljö- och Hållbarhetschef Beijer Byggmaterial alexandra.rosenqvist@beijerbygg.se +46 (0)75 241 21 25 Ta del av webinariet Webinariet finns också tillgängligt att ta del av i efterhand. https://www.youtube.com/watch?v=_lBorh2hCKQ
-
360 år av kunskap för en hållbar framtid
Saint-Gobain Sweden AB fortsätter med välbesökta webinarier om hållbart byggande– nu med höstens program 2025 Efter en framgångsrik vårsäsong med stort deltagarengagemang är Saint-Gobain Sweden AB nu redo att lansera höstens omgång, den elfte säsongen, av sitt webinarieprogram. Programmet fortsätter med korta och informativa morgonwebinarier, där aktuella ämnen inom hållbarhet står i fokus. Höstens program bjuder på en blandning av nya teman och återkommande favoriter, med inslag från Saint-Gobain Sweden AB:s olika varumärken samt gästföreläsare. Webinarierna riktar sig till alla som arbetar med bygg och hållbarhet – från föreskrivande led till entreprenörer och fastighetsägare. Med fokus på praktiska lösningar, minskat klimatavtryck och långsiktigt hållbara lösningar, fortsätter webinarierna att vara en viktig kunskapsplattform. Relaterade länkarMer information om höstens program och anmälan
-
K-Bygg ny huvudleverantör av byggmaterial till Byggnads AB Tornstaden
Vi har glädjen att meddela att Byggnads AB Tornstaden valt att teckna ett nytt avtal med K-Bygg som huvudleverantör av byggmaterial och virke fr.o.m. 1/9 2025. Byggnads AB Tornstaden startades i Göteborg 2005 och bedriver idag byggverksamhet i främst i Gbg, Sthlm och Malmö och är idag en av landets största bostadsbyggare. ”Vi är mycket glada över att åter få förtroendet från en tidigare betydande kund hos oss och vi ser fram emot att kunna bidra till högklassig service och effektiva leveranser till Tornstadens kommande olika byggprojekt. Det är alltid positivt när en tidigare kund väljer att arbeta med oss igen. Det är också ett tecken på att vår kunskap och kvalitet uppskattas av våra kunder och att det bidrar till att de kan bygga ännu lite bättre med oss som samarbetspartner”, säger Erik Öhlin COO K-Bygg ”Tornstadens ledord är kvalitet, långsiktighet och personligt engagemang och vi vill vara en modern version av gamla tiders byggmästare. Våra värderingar och ledord är även viktiga för K-Bygg vilket gör oss trygga i vårt val av K-Bygg som huvudleverantör av byggmaterial och virke de närmsta åren”, säger Martin Frostfeldt avtalsansvarig på Byggnads AB Tornstaden.
-
Beijer Byggmaterial - Karriärföretag och topp 10 bland Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2025
Beijer Byggmaterial är utsedda till en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2025. Dessutom är Beijer nominderade till Årets Employer Brandingföretag och rankas bland topp 10 av landets studenter inom kategorin samhällsvetare. Med en stark företagskultur och fokus på individuell utveckling fortsätter Beijer att bygga framtiden för medarbetare, Sveriges hantverkare och för hela byggbranschen. – Vi är otroligt stolta över att vara ett Karriärföretag och ett attraktivt företag för landets studenter. Det är ett fint kvitto på att vår kultur, där vi sätter individerna i centrum, verkligen gör skillnad. På Beijer bygger vi inte bara dom som bygger, vi bygger också människor, relationer och framtidstro, säger Geir Thomas Fossum, vd på Beijer Byggmaterial. Beijer Byggmaterial har under lång tid arbetat målmedvetet med att skapa en arbetsmiljö där medarbetare får växa, utvecklas och bidra. Med över 110 byggvaruhus i hela Sverige - från Kiruna till Trelleborg, erbjuder företaget stora möjligheter till karriärutveckling inom en bransch i snabb förändring. Att Beijer dels är nominerade till Årets Employer Brandingföretag, men också röstats fram av nära 5 000 studenter från 28 universitet och högskolor som en av de mest attraktiva arbetsgivarna i landet, stärker bilden av ett företag som lyckas kombinera affärsframgång med ett starkt arbetsgivarerbjudande. – Vår kultur bygger på gemenskap, stolthet och passion. Vi tror på att ge människor förtroende, ansvar och möjlighet att växa och det är precis det som gör Beijer till en arbetsplats där både individer och företaget utvecklas tillsammans, säger Ulrika Wikberg, HR-direktör på Beijer Byggmaterial. Juryns motivering, Karriärföretagen - Beijer Byggmaterial utses till Karriärföretag 2025 för sitt starka fokus på att skapa en meningsfull och engagerande arbetsmiljö. Med en företagskultur som bygger på gemenskap, stöd och möjligheter till att växa inom sitt yrke, erbjuder Beijer Byggmaterial en arbetsplats där alla kan utvecklas och bidra. Företaget lägger stor vikt vid samarbete och investerar i sina medarbetares färdigheter för att möta framtidens krav. Med sitt tydliga fokus på hållbarhet och ansvar för byggindustrins utveckling är Beijer Byggmaterial en inspirerande arbetsgivare där medarbetarnas och företagets framgång går hand i hand. Om Karriärföretagen Karriärföretagen har sedan 2011 utsett Sveriges mest attraktiva arbetsgivare för studenter och Young Professionals. Urvalet bygger på en kvalitetsgranskning av arbetsgivarens insatser för att vara attraktiv, följt av en jurybedömning. Syftet är att vägleda unga talanger i valet av arbetsgivare och skapa kontakt mellan företag och framtidens medarbetare.
-
ROCKWOOL Sverige fortsätter växa –Philip Bohman ny säljare inom teknisk isolering
ROCKWOOL Sverige stärker sin närvaro och kompetens inom teknisk isolering genom att rekrytera Philip Bohman som ny säljare. Rekryteringen är en del av företagets strategiska satsning inom området och resultatet av en ökad efterfrågan på isolering för tekniska installationer. Philip Bohman är utbildad fastighetsingenjör och har omfattande erfarenhet som VVS-ingenjör och konstruktör från konsultbolag som WSP och Tyréns. I sin nya roll kommer han att bidra med djupgående kunskap inom HVAC och tekniska lösningar för energieffektivisering. – Vi är verkligen glada att Philip har valt att bli en del av vårt team. Hans expertis inom HVAC kommer att stärka vår förmåga att erbjuda marknadsledande lösningar som förstärker vår position som partner i hållbara byggprojekt, säger Magnus Kamstedt, försäljningschef på ROCKWOOL Sverige. Philip kommer att vara placerad i divisionen för teknisk isolering och tillträdde sin tjänst den 1 augusti 2024.
-
Magnus Nilsson blir ny VD för XL-BYGG vid Siljan AB
XL-BYGG har utsett Magnus Nilsson till ny VD för XL-BYGG Siljan, med butiker i Falun, Mora, Rättvik, Grängesberg och Smedjebacken. Magnus Nilsson kommer närmast från rollen som VD för HiKOKI Power Tools Sweden och Metabo Sverige och har en gedigen erfarenhet som företagsledare och från branschen. – Vi är stolta och glada över att få in Magnus som VD för XL-BYGG Siljan. Vi har en fortsatt offensiv tillväxtagenda och jag är övertygad om att han, tillsammans med alla våra medarbetare, kommer att fortsätta göra det där lilla extra för att leverera det starkaste marknadserbjudandet i Dalarna till våra kunder, säger Carl Littlewood, kedjechef XL-BYGG. Som VD för XL-BYGG Siljan blir Magnus Nilsson ansvarig för fem anläggningar runtom i Dalarna: Falun, Mora, Rättvik, Grängesberg och Smedjebacken. XL-BYGG består totalt av cirka 115 fristående anläggningar med spridning över hela landet. – Det ska bli spännande att komma till en ny del inom byggmaterialhandeln och tillsammans med både medarbetare, XL-BYGG och Mestergruppen ser jag fram emot att fortsätta stärka vårt marknadserbjudande och vår position på marknaden säger Magnus Nilsson, ny VD för XL-BYGG Siljan. Magnus Nilsson tillträder den 18 augusti 2025.
-
Höjningen av rotavdraget ger positiv effekt för Sveriges hantverkare
Regeringens beslut att höja rotavdraget från 30 till 50 procent av arbetskostnaden har redan fått effekt och ökat framtidstron hos många hantverkare. En yrkesgrupp som menar att rotavdraget är avgörande för branschens återhämtning. Höjningen, som trädde i kraft den 12 maj 2025, syftar till att stötta byggbranschen och främja både små och medelstora byggföretag, något som märks tydligt i bygghandeln. - Direkt när höjningen trädde i kraft såg vi en ökning av antalet kunder till våra butiker och försäljningen bland lokala hantverkarfirmor har gått upp ca 30 procent under maj och juni, säger Geir Thomas Fossum, vd Beijer Byggmaterial. Enligt Hantverkarbarometern, en årlig undersökning från Beijer Byggmaterial, tilltar också framtidstron bland Sveriges hantverkare. Över 70 procent tror på en bättre konjunktur kommande år. Undersökningen visar också att 86 procent av de tillfrågade anser att rotavdraget har stor eller mycket stor betydelse för branschens framtid. I en mindre kundundersökning från maj i år svarar 29 procent att de förväntar sig en ökad orderingång de närmaste tre till sex månaderna. Patrik Sjöblom från Nordbygg Konsult, är en många hantverkare som tydligt ser effekterna av det höjda rotavdraget. - Vi har märkt en betydande ökning i orderingången sedan det höjda rotavdraget presenterades. Förfrågningarna har ökat med 40 till 50 procent och vi är nu fullbokade elva månader framåt och kommer behöva nyanställa, säger Patrik Sjöblom, Nordbygg. Förfrågningarna handlar främst om klassiska rot-jobb, som tillbyggnader, altaner, fasad- och takbyten.
-
XL-BYGG Lagan stänger butiken för att satsa mer i Ljungby
I våras invigdes XL-BYGG Ljungby efter en omfattande renovering för att anpassa anläggningen till kedjans nya koncept. Nu stänger man butiken i Lagan till förmån för att utveckla och satsa än mer i Ljungby, vars upptagningsområde täcker den lokala marknaden. Bakgrunden till beslutet är att det på både kortare och längre sikt inte är hållbart att ha två byggmaterialhandlare i regionen Lagan-Ljungby samt att den stora anläggningen i Lagan lämpar sig bättre för flera hyresgäster och andra typer av verksamheter som även de kommer att gynna den lokala marknaden. - Det är självklart aldrig ett lätt beslut att stänga en verksamhet, som dessutom har en lång historia och stark tradition, men vi värnar alltid om våra medarbetare, kunder och den lokala närvaron och om vi ska fortsätta vara en långsiktig och pålitlig partner behöver vi fokusera helhjärtat på vår nya anläggning i Ljungby, säger Patrik Bjurka, VD och delägare XL-BYGG Lagan. Delägarna till XL-BYGG Ljungby och XL-BYGG Lagan blev nyligen också delägare till XL-BYGG Gnosjö vilket gör att man nu kan försöka erbjuda de anställda i Lagan möjligheter på någon av de andra två butikerna. - Vi vill fortsätta stärka vår position i Småland och vi tror på regionen. Vi håller just nu på att renovera butiken i Gnosjö för att även där fortsätta möta och överträffa våra kunders behov och förväntningar, säger Patrik Bjurka.
-
Beijer Byggmaterial satsar på framtiden med byggkollon i sommar
Byggkonjunkturen vänder uppåt och framtidstron ökar bland hantverkarna, men bristen på kompetens riskerar att bromsa utvecklingen. För att väcka ett tidigt intresse för hantverkaryrket engagerar sig Beijer Byggmaterial i flera byggkollon i sommar. Där får barnen som deltar upptäcka glädjen i att snickra och skapa något med händerna. – Vi ser en positiv utveckling i branschen med ökad orderingång och starkare framtidstro, men det måste också finnas hantverkare som kan utföra jobben på lång sikt. De senaste årens lågkonjunktur har drabbat branschen hårt. Vi måste bli bättre på att attrahera fler unga till branschen, säger Geir Thomas Fossum, vd på Beijer Byggmaterial. Enligt Hantverkarbarometern 2025 tror närmare tre av fyra hantverkare på en förbättrad konjunktur det kommande året. Samtidigt uppger lika många att svårigheten att rekrytera unga är det största hotet mot branschens framtid. Beijer Byggmaterial ser det som ett gemensamt ansvar att vända trenden och en del i det är att påverka framtidens generation i tidig ålder. Beijer Byggmaterial sponsrar i sommar sex byggkollon placerade i Eskilstuna, Karlstad, Örebro, Vårbygård, Järfälla och Skogås, där unga barn får prova på att bygga, måla och skapa tillsammans med snickare och ungdomar från lokala byggprogram. Kollona arrangeras i samarbete med lokala aktörer och utbildningsföretag, och är helt kostnadsfria tack vare stöd från näringslivet. – Vi startade det första Byggkollot i Karlstad sommaren 2021 på initiativ av den lokala byggföreningsstyrelsen. Tillsammans med gymnasieskolornas bygglärare och sommarjobbande elever har vi spridit detta till 12 orter i Sverige, där hundratals barn fått prova på att mäta, såga, spika och skruva. Vi vill väcka intresset för byggbranschens yrken hos både barn och föräldrar, och är glada att ha starka samarbetspartners som Beijer med oss på flera orter, säger Carin Hansdotter från Byggföretagen. Initiativet stärker kopplingen mellan skola och branschen och ger barnen en förståelse för hur samhällen formas. Det visar också att hantverkaryrken är kreativa, viktiga och tillgängliga för alla, oavsett bakgrund.
-
Branschreglerna Säkra Våtrum uppdateras – tyck till innan de fastställs!
I januari 2026 lanseras en ny, reviderad version avSäkra Våtrum, GVKs branschregler för fackmässig installation av våtrum. Nu har GVK-auktoriserade företag möjlighet att lämna synpunkter under en andra remissomgång som pågår fram till 25 augusti. – Det har hänt en del sedan senaste utgåvan för fem år sedan, säger Johan Aspelin, vd på GVK. Vid revideringen ser vi över hur ny teknik, ändrad lagstiftning och utvecklade metoder har påverkat hur våtrum byggs. Men det verkar bli relativt få förändringar i Säkra Våtrum 2026. Syftet är främst att harmonisera reglerna med gällande regelverk och att beskriva dagens tekniska lösningar. – Vi har också arbetat för att öka läsbarheten och tydligheten, så att reglerna blir enklare att tolka. Sammantaget skapar det ett bättre utförandekoncept och ännu säkrare våtrum – vilket förstås är målet med uppdateringen. Sedan förra revideringen har GVK samlat in värdefulla synpunkter från auktoriserade företag, kontrollanter, kursdeltagare samt leverantörer och entreprenörer i olika branschforum. Få förändringar När Säkra Våtrum senast uppdaterades 2021 infördes flera större nyheter, bland annat till följd av regelsamordningen mellan GVK, Säker Vatten, BKR och MVK. I 2026 års version ligger fokus på att: anpassa reglerna till aktuella branschstandarder beskriva moderna tekniska lösningar förenkla regeltolkningen genom ökad tydlighet Svara på remissen senast i augusti Den andra remissomgången är nu öppen. Förslaget bygger på inkomna synpunkter från första rundan, och GVK välkomnar ytterligare kommentarer fram till sista svarsdag den 25 augusti. De uppdaterade branschreglerna träder i kraft den 1 januari 2026. Här finns mer info och möjlighet att ladda ned "Säkra Våtrum 2026, remiss 2" samt svarsblankett http://gvk.se/branschregler
-
Färre arbetsolyckor i byggbranschen visar ny statistik
Arbetsolyckorna i den privata byggindustrin minskade något under 2024 jämfört med föregående år. Det visar en ny rapport som bygger på olycksstatistik från Arbetsmiljöverket. -Nu ser vi en minskning av flera allvarliga olyckstyper. Det tyder på att förebyggande insatser, kompetensutveckling och systematiskt arbetsmiljöarbete ger effekt. Det är en positiv indikation – men arbetet måste fortsätta med samma kraft och fokus, säger Magnus Olsson, nationell arbetsmiljöstrateg, Byggföretagen. Det registrerade antalet olyckor år 2024 minskade till 2051 från 2188. Det ger en olycksfrekvens (olyckor med frånvaro) på 10,5 per 1000 sysselsatt, jämfört med 10,9 året innan. Antalet registrerade fall för arbetssjukdomar ökade från 276 föregående år, till 311. Det innebär att fall per 1000 sysselsatta ökat till 1,6 från 1,4. Till arbetssjukdomar räknas sjukdomar som orsakas av skadlig inverkan som till exempel ergonomiska belastningsfaktorer och vibrationer. Under de senaste åren har formen av arbetssjukdomar förändrats. Från att ha dominerats av ergonomiska belastningar är det idag främst fysikaliska faktorer såsom vibrationer och buller som anges som orsak. -Det speglar förändrade arbetsförhållanden, men också en ökad medvetenhet om långsiktiga hälsoeffekter. Det är ett område där fortsatt kunskapsutveckling och förebyggande arbete är centralt, säger Magnus Olsson. Under 2024 inträffade 8 dödsfall vid arbetsplatsolyckor som drabbade personal i privata företag verksamma inom bygg- och anläggning. Det är fyra fall färre än 2023 men över genomsnittet för den senaste tioårsperioden. – Ingen ska dö på sitt jobb. Här måste branschen fortsätta arbeta för att säkerställa säkra arbetsplatser för alla, säger Magnus Olsson. Databearbetningen är framtagen av Arbetsmiljöverkets statistikenhet. Bakom rapporten står Byggindustrins Centrala Arbetsmiljöråd, BCA. BCA är ett samarbetsorgan i arbetsmiljöfrågor mellan Byggföretagen, Byggnads och SEKO. Det här gör Byggföretagen för att undvika arbetsolyckor: Initiativtagare och ägare till byggbranschens första och enda Säkerhetspark. Arbetat fram Safe Construction Training som från och med den 1 juli 2021 är en obligatorisk säkerhetsutbildning för Byggföretagens medlemmar. Arrangerar återkommande nationella webbinarier för att öka kunskapsnivån hos våra medlemmar, bland annat tillsammans med Arbetsmiljöverket inför den nya föreskriften. Medlemsrådgivning i arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor Utbildning av elever i Byggprogrammen i samverkan BYN/Galaxen
-
XL-BYGG fortsätter sin tillväxtresa – stärker sin position på en utmanande marknad
Trots ett tufft marknadsläge fortsätter XL-BYGG att ta marknadsandelar. Kedjan stärker sin position genom strategiska satsningar på storkundsbearbetning, logistik och digitalisering – insatser som nu ger tydlig effekt. Byggmaterialhandeln har ljusnat något men det är fortsatt tufft, men XL-BYGG visar återigen att styrkan i sin affärsmodell ger resultat där det lokala företagandet möter de centrala skalfördelarna. Under årets första fem månader är kedjan ackumulerat cirka 4 procentenheter över marknadens utveckling på jämförbara enheter. – Vi har en stark trend där vi ökar gapet varje år och vi har växt starkare än marknaden sedan 2021 trots att vi möter på våra egna siffor på jämförbara enheter. Det är ett kvitto på att våra långsiktiga satsningar skapar förutsättningar för våra medlemmar att växa och ta nya och fler affärer, säger Carl Littlewood, Kedjechef XL-BYGG. För XL-BYGG är det bland annat två områden som har haft stor betydelse under året: ett nytt logistikcenter och sin storkundssatsning. – Vi har en tydlig målbild och en gemensam riktning. Vi bygger hela tiden en bättre plattform och vi ser att våra initiativ ger utveckling och resultat. Vi har ett riktigt starkt varumärke och vi ska fortsätta vara en attraktiv partner och lokal samhällsbyggare, säger Carl Littlewood.
-
Kumla MSK är en av vinnarna i årets XL-Hjälpen – får hjälp att bygga en taktillbyggnad
Kumla Motorsportklubb är en ideell förening som präglas av starkt engagemang och öppenhet för alla. Nu vill föreningen förbättra upplevelsen för personer med funktionsnedsättning genom att bygga ett nytt väderskydd över läktaren. Med tak över huvudet kan fler njuta av fartens hetta och motorernas dån – oavsett väder. Som en av vinnarna i årets XL-Hjälpen får klubben nu stöd att förverkliga sitt byggprojekt och göra speedwayupplevelsen mer tillgänglig för alla. XL-BYGG genomförde XL-Hjälpen för första gången 2019, och intresset för initiativet har vuxit sig starkare för varje år. Tack vare kedjemedlemmarnas starka lokala närvaro är XL-Hjälpen ett engagerande sätt att ge tillbaka till lokalsamhället. En jury från XL-BYGG har gått igenom årets nomineringar, som skickats in från hela landet, och valt ut vinnare med fokus på projekt som bidrar till inkludering, samhörighet och glädje för många. En av årets vinnare är Kumla MSK som får hjälp att förverkliga sin dröm om att bygga en ny taktillbyggnad för att kunna skapa en bättre upplevelse för personer med funktionsnedsättning. – Vi är både hedrade och tacksamma över att Kumla MSK har blivit utvalda som en av vinnarna i XL-Hjälpen. Som förening har vi alltid haft ett starkt engagemang för att alla ska känna sig välkomna på vår arena – oavsett bakgrund eller förutsättningar. Med hjälp av den här taktillbyggnaden kan vi skapa en trygg och trivsam plats där även personer med funktionsnedsättning får möjlighet att uppleva speedway på riktigt nära håll, även vid lite sämre väderförhållanden. Det här är ett stort steg för vår förening i vårt arbete för ökad tillgänglighet och gemenskap, säger Markus Engman, ordförande Kumla MSK. XL-BYGG Björka har fått i uppdrag att bidra till att förverkliga projektet. Bygget kommer att genomföras tillsammans med det lokala byggföretaget Närke Bygg. – Det är fantastiskt kul att kunna hjälpa Indianerna med tak på läktaren. Då sitter de skyddade mot väder och vind. Det är extra kul att hjälpa en förening där så många lokala funktionärer ställer upp ideellt, och inte minst klubbens satsning på unga lokala förare, säger Mats Nilsson, delägare XL-BYGG Björka. Byggprojekten inom XL-Hjälpen genomförs under sommaren och hösten av lokala aktörer i samarbete med XL-Hjälpens partners: Essve, Norra Timber, Areco Profiles, Finja, Knauf, Södra, Rockwool, Elitfönster, Bosch, Joma, Valbo Trä, Stenvalls trä, Saint Gobain Weber och Habo. Efter att vinnarna har meddelats kommer projekten att presenteras på xlhjalpen.se. Juryns motivering: Föreningen Kumla MSK, med en stolt tradition inom speedway, arbetar varje dag för gemenskap, engagemang och glädje – både på och utanför banan. Med en ny taktillbyggnad vill föreningen skapa en bättre upplevelse för personer med funktionsnedsättning. Här ska alla kunna känna fartens hetta, motorernas höga ljud – och framför allt, få ta del av den starka sammanhållningen som föreningen står för. XL-Hjälpen är stolta över att få vara en del av detta initiativ, som gör speedway mer tillgängligt och stärker Kumla MSK:s viktiga arbete för inkludering och trivsel – i vått och torrt.
-
Integritetspolicy – Privacy policy
HUR BEHANDLAR VI DIN PERSONLIGA INFORMATION?Vi värnar om din personliga integritet och strävar efter att skydda dina personuppgifter på bästa sätt. Denna policy beskriver varför vi samlar in information om dig och hur informationen hanteras, på vilket sätt du kan ha kontroll över dina egna uppgifter samt hur du kan kontakta oss. Vi är personuppgiftsansvariga i enlighet med dessa villkor och ansvarar för att behandling sker enligt gällande lagstiftning. COOKIES PÅ SIDANVi använder cookies för att hjälpa dig att navigera effektivt och utföra vissa funktioner. Du hittar detaljerad information om alla cookies under respektive samtyckeskategori genom att klicka på ikonen längst ner till vänster på sidan. De cookies som kategoriseras som ”Nödvändiga” lagras i din webbläsare eftersom de krävs för att möjliggöra webbplatsens grundläggande funktioner. Vi använder också cookies från tredje part som hjälper oss att analysera hur du använder webbplatsen, lagra dina preferenser och visa innehåll och annonser som är relevanta för dig. Dessa cookies lagras endast i din webbläsare med ditt tidigare samtycke. Du kan välja att aktivera eller inaktivera vissa av eller alla dessa cookies, men om du inaktiverar vissa av dem kan det påverka din surfupplevelse. VAD ÄR 1TIME?1Time är en molntjänst som drivs av Odd Office AB. I 1Time ges abonnerande företag möjlighet att sköta sin tidrapportering och elektroniska personalliggare digitalt via webben/mobilapp. 1Time kan endast användas av företag. Våra villkor, samt hur vi behandlar/lagrar data framgår på hemsidan (https://1time.se/avtalsvillkor.pdf) samt inne i webbgränssnittet. HUR KOMMUNICERAS FÖRÄNDRINGAR I AVTAL ELLER TJÄNST?Nyheter och förändringar kommuniceras ut till våra användare via systemets webbgränssnitt. Avtalsförändringar görs synliga i våra avtalsvillkor som finns på hemsidan (https://1time.se/avtalsvillkor.pdf), samt via länk från administrationsgränssnittet. 1Time kommunicerar inga förändringar eller nyheter via email, post, telefon eller SMS. VEM HAR ANSVARET FÖR PERSONUPPGIFTER I MITT KONTO?Gällande er personal är Odd Office AB personuppgiftsansvarig för den data som vi får i samband med våra affärstransaktioner med er. Dvs mailkorrespondens eller annan form av personuppgifter som inte läggs in i systemet av er eller på uppdrag av er. Du som kund är personuppgiftsansvarig och Odd Office AB är ditt personuppgiftsbiträde. Du är alltså ansvarig för personuppgifter tillhörandes ditt konto i 1Time. Dataskyddsombud för Odd Office AB nås via mail på hvt@oddoffice.com. VAD LAGRAS I SYSTEMET?Vi lagrar våra kunders (samtliga bolagsformer) data enligt nedan: Så som företagsnamn, adress och organisationsnummer. Dels för att kunna fakturera för vår tjänst, men även för att dessa uppgifter är nödvändiga för användandet av våran tjänst. Så som företagens anställdas namn, email, mobilnummer, adress och personnummer. Email och mobilnummer är nödvändiga för inloggning till tjänsten och personnummer är nödvändiga för att uppfylla kraven vid användande av den elektroniska personalliggaren. Kundföretagens egna slutkunders data i form av kundnamn, adress och i vissa fall email, telefonnummer samt personnummer/organisationsnummer. I de fall företagen skapar offerter och fakturor med ROT-arbete så behövs slutkundens personnummer. HUR LAGRAS DATA I 1TIME?Ovanstående data och backuper på ovanstående data lagras på server hos Glesys AB i Falkenberg (www.glesys.se). Servern finns fysiskt i Falkenberg. KAN JAG SOM FÖRETAGSADMINISTRATÖR REDIGERA OCH TA BORT PERSONUPPGIFTER I SYSTEMET?Ja, företagsadministratören kan när som helst gå in och redigera de personuppgifter som tillhör företagets anställda och företagets kunder. Viss information, så som personal med registrerade tider kan inte raderas men samtliga fält knutna till användaren kan ändras/anonymiseras. VEM KAN FÅ TILLGÅNG TILL MITT FÖRETAGS DATA?Varje kunds data är endast tillgänglig för respektive kund och Odd Office AB. Odd Office AB har endast tillgång till datat i support- och utvecklingssyfte.
-
Allmäna villkor
1. AllmäntÄgare av Byggarna.se och 1Time tidrapporteringssystem nedan kallat 1Time, samt övriga tjänster tillhandahållna på byggarna.se är Odd Office AB (556870-0222), Spannarp 75, 432 77 Tvååker, nedan kallad för Odd Office. Dessa villkor reglerar avtalsförhållandet mellan Odd Office och kontohavaren nedan kallad kunden. Endast näringsidkare har rätt att använda Odd Office tjänster. Genom att tillträda detta avtal förvärvar kunden endast rätt att nyttja oddoffice. Kunden förvärvar inga andra rättigheter av vad slag det vara må genom detta avtal. Avtal skall anses ha träffats i och med det att kunden registrerats på oddoffice och har loggat in en gång. 2. TjänstebeskrivningOdd Office upplåter möjlighet för kunden att på nedanstående villkor bruka oddoffice såsom tjänsten beskriv på hemsidan byggarna.se genom abonnemangsavtal. 3. Avtal & AvtalstidAlla beställningar är bindande. Från det att kund godkänt och beställt tjänsten efter provtiden. Från första beställningsdagen löper avtalet tills det sägs upp. Abonnemangsavtalet kan avslutas av bägge parter med omedelbar verkan. Avtalet träder i kraft så snart kunden har loggat in första gången på sitt registrerade konto. 4. Abonnemangsavgift & betalningsvillkorFör de abonnemang där arvode utgår betalas dessa årsvis eller kvartalsvis i förskott. Väljer kunden årsvis betalning dras en månadsavgift av på det sammanlagda årspriset. Inbetalda/förfallna arvoden skall betalas in och återbetalas ej. Betalning skall vara Odd Office tillhanda fakturans förfallodaum. Dröjsmålsränta enligt referensränta plus 8 procentenheter samt lagstadgad påminnelseavgift kan tillkomma om Kunden ej betalar i tid. Vid utebliven betalning äger Odd Office rätten att stänga av kundens konto. Material på kundens konto sparas i 30 dagar efter fakturans förfallodatum. Ifall kunden efter att denne fullgjort sin betalningsskyldighet åter ges tillträde till abonnemanget har Odd Office rätt att debitera kunden en återkopplingsavgift på 1000 SEK exklusive moms för omkostnader förknippade med avstängning, samt återkoppling av abonnemang. Avgiftsändring kan endast träda i kraft i samband med ny avtalsperiod. Avgiftshöjning skall meddelas minst en månad i förväg. Avgiftssänkning behöver inte meddelas i förväg. Vid avgiftshöjning har kunden rätt att skriftligen säga upp avtalet med giltig verkan före avgiftshöjningens ikraftträdande. Tillfälliga kampanjpriser påverkar inte pågående avtal. Aktuella priser och abonnemang återfinns alltid på hemsidan. Kunden skall snarast, dock senast inom 8 dagar från fakturadatum, meddela Odd Office om faktura anses vara felaktig. 5. Överlåtelse av abonnemangKontohavaren äger endast rätt att överlåta detta avtal efter medgivande av Odd Office. Överlåtelsen och medgivandet skall ske skriftligen. Den frånträdande kontohavaren är inte betalningsskyldig för förpliktelser som uppkommer efter överlåtelsetidpunkten. Den tillträdande kontohavaren är inte betalningsskyldig för förpliktelser som uppkommit innan överlåtelsetidpunkten. 6. Odd Office ansvarOdd Office ska behandla kundens personuppgifter i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning. Odd Office ansvarar för driften av den med kunden överenskomna tjänsten, vilket bl a innefattar regelbunden backup av kundens data. Odd Office kan dock ej garantera att data går att återläsa till kundens konto. Odd Office ansvarar ej för direkta eller indirekta skador och ekonomiska förluster på grund av fel, fördröjningar, ofullkomligheter, avbrott, uteblivna leveranser i form av data, bristande tillgänglighet eller liknande omständigheter eller händelser. Med indirekt skada avses exempelvis förlust av data, hinder att uppfylla förpliktelser mot tredje man eller utebliven nytta av avtal. Då tjänsten är avhängig av att internet fungerar normalt är kunden införstådd med att avbrott, fördröjningar, buggar och liknande hinder på internet inte utgör fel i tjänsten. Odd Office utövar ingen kontroll över information eller material som finns på de servrar som Odd Office använder sig utav. Odd Office är ej heller skadeståndsskyldigt om någon gör intrång på ovan nämnda servrar eller datorresurser och skaffar sig tillgång till, förstör eller förvanskar information. Odd Office ansvarar ej för eventuellt kränkande information som finns på de servrar Odd Office använder sig av. För att värna om kundens integritet hanterar Odd Office all information om kunden som konfidentiell. Dock kan Odd Office via domstolsföreläggande, eller annan åtgärd åläggas, eller vara tvungen att lämna ut sådana uppgifter om kunden till berörda myndigheter eller parter. Odd Office ansvarar inte för annat än direkt kostnad som kan åsamkas Kunden till följd av grov vårdslöshet från Odd Office sida. Ansvaret är begränsat till det belopp som Odd Office kunnat fakturera kunden under den aktuella perioden. 7. Kundens ansvarKunden är i förhållande till Odd Office ensam ansvarig för den information som överförs via Internet. Kunden ansvarar för att kundens personuppgifter behandlas enligt tillämplig dataskyddslagstiftning. Kunden är följaktligen ansvarig för att upphovsrättslagen, personuppgiftslagen och andra svenska lagar och förordningar följs och att eventuellt nödvändiga tillstånd finns för att samla in, lagra, bearbeta och sprida information. Kunden ansvarar även för att allmänt accepterade etiska normer och att Odd Office eller statlig myndighets anvisningar för bruk av tjänsten efterföljs. Kunden ansvarar ensam för alla eventuella skadeståndsanspråk som kan riktas mot honom från tredje man på grund av det innehåll som kunden använder, laddar ner från internet eller på annat sätt kommer i kontakt med vid brukande av tjänsten. 8. Reklambaserade underkontonI de fall kunden utnyttjar möjligheten i systemet att lägga till en underentreprenör så skapas ett konto för underentreprenören (ifall underentreprenören inte redan har ett konto). Det konto som skapas för underentreprenörer kostar inte underentreprenören något. Kunden är införstådd med att Odd Office kan komma att visa reklam från tredje part på kontotypen för underentreprenörer. 9. Behandling av personuppgifter (se bilaga 1)Gällande er personal är Odd Office personuppgiftsansvarig för den data som vi får i samband med våra affärstransaktioner med er. Dvs mailkorrespondens eller annan form av personuppgifter som inte läggs in i systemet av er eller på uppdrag av er. Du som kund är personuppgiftsansvarig och Odd Office är ditt personuppgiftsbiträde. Du är alltså ansvarig för personuppgifter tillhörandes ditt konto i oddoffice. Dataskyddsombud för Odd Office nås via mail på hvt@oddoffice.com. Vi lagrar våra kunders data enligt följande: Företagsnamn, adress och organisationsnummer. Dels för att kunna fakturera för vår tjänst, men även för att dessa uppgifter är nödvändiga för användandet av våran tjänst. Företagens anställdas namn, email, mobilnummer, adress och personnummer. Email och mobilnummer är nödvändiga för inloggning till tjänsten och personnummer är nödvändiga för att uppfylla kraven vid användande av den elektroniska personalliggaren. Kundernas egna slutkunders data i form av kundnamn, adress och i vissa fall email, telefonnummer samt personnummer/organisationsnummer. I de fall företagen skapar offerter och fakturor med ROT-arbete så behövs slutkundens personnummer. Ovanstående data och backuper på ovanstående data lagras på server hos Glesys AB i Falkenberg (www.glesys.se). Servern finns fysiskt i Falkenberg. Företagsadministratören kan när som helst gå in och redigera de personuppgifter som tillhör företagets anställda och företagets kunder. Viss information, så som personal med registrerade tider kan inte raderas men samtliga fält knutna till användaren kan ändras/anonymiseras. Varje kunds data är endast tillgänglig för respektive kund och Odd Office. Odd Office har endast tillgång till datat i support- och utvecklingssyfte. 10. PolicysOm Odd Office, eller dess kunder, på grund av kunds nyttjande av denna tjänst, figurerar i samband med oseriös användning av internet, förbehåller sig Odd Office rätten till fri prövning av nedanstående regler. Kunden medger rätt för Odd Office att kontrollera informationen på kundens lagringsutrymme. Om en användare bryter mot detta avtal eller Odd Office policy, förbehåller sig Odd Office rätten att blockera den information som anses olämplig. Är överträdelsen grov kan kunden avstängas helt eller delvis från fortsatt bruk av tjänsten. 11. Force majeureErsättning för skada föreligger inte om försening, obrukbarhet eller skadan beror på en omständighet utanför Odd Office kontroll vars följder inte skäligen kunnat undvikas eller övervinnas, t ex skada som tillfogats kunden av tredje man, arbetskonflikt (oavsett om den omfattar Odd Office personal eller inte), olyckshändelser, krig, blixtnedslag, brand, explosion, hårt väder, naturkatastrof eller handling eller underlåtenhet från myndighet eller annan för vilken Odd Office inte svarar. 12. Ändringar i avtaletOdd Office äger rätt att ändra dessa villkor under avtalstiden. Ändringar träder i kraft så snart de meddelats på tjänstens hemsida (byggarna.se). Bägge parter äger rätt att när som helst säga upp avtalet. 13. TvistTvist med anledning av tillämpningen eller tolkningen av detta avtal skall avgöras i svensk allmän domstol enligt svensk lag. Bilaga 1, GDPR-avtal, personuppgiftsansvarig, respektive personuppgiftsbiträdeVad är 1Time tidrapportering?1Time tidrapportering i samarbete med Byggarna.se är en molntjänst som drivs av Odd Office AB. I 1Time¶ ges abonnerande företag möjlighet att sköta sin tidrapportering och elektroniska personalliggare digitalt via webben/mobilapp. oddoffice kan endast användas av företag. Våra villkor, samt hur vi behandlar/lagrar data framgår i våra villkor på hemsidan, samt via länk från administrationsgränssnittet. Hur kommuniceras förändringar i avtal eller tjänst?Nyheter och förändringar kommuniceras ut till våra användare via systemets webbgränssnitt. Avtalsförändringar görs synliga i våra avtalsvillkor som finns på hemsidan, samt via länk från administrationsgränssnittet. oddoffice kommunicerar inga förändringar eller nyheter via email, post, telefon eller SMS. Vem har ansvaret för personuppgifter i mitt konto?Gällande er personal är Odd Office AB personuppgiftsansvarig för den data som vi får i samband med våra affärstransaktioner med er. Dvs mailkorrespondens eller annan form av personuppgifter som inte läggs in i systemet av er eller på uppdrag av er. Du som kund är personuppgiftsansvarig och Odd Office AB är ditt personuppgiftsbiträde. Du är alltså ansvarig för personuppgifter tillhörandes ditt konto i oddoffice. Dataskyddsombud för Odd Office AB nås via mail på hvt@oddoffice.com. Vad lagras i systemet?Vi lagrar våra kunders (samtliga bolagsformer) data enligt nedan: Så som företagsnamn, adress och organisationsnummer. Dels för att kunna fakturera för vår tjänst, men även för att dessa uppgifter är nödvändiga för användandet av våran tjänst. Så som företagens anställdas namn, email, mobilnummer, adress och personnummer. Email och mobilnummer är nödvändiga för inloggning till tjänsten och personnummer är nödvändiga för att uppfylla kraven vid användande av den elektroniska personalliggaren. Kundföretagens egna slutkunders data i form av kundnamn, adress och i vissa fall email, telefonnummer samt personnummer/organisationsnummer. I de fall företagen skapar offerter och fakturor med ROT-arbete så behövs slutkundens personnummer. Hur lagras data i oddoffice?Ovanstående data och backuper på ovanstående data lagras på server hos Glesys AB i Falkenberg (www.glesys.se). Servern finns fysiskt i Falkenberg. Kan jag som företagsadministratör redigera och ta bort personuppgifter i systemet?Ja, företagsadministratören kan när som helst gå in och redigera de personuppgifter som tillhör företagets anställda och företagets kunder. Viss information, så som personal med registrerade tider kan inte raderas men samtliga fält knutna till användaren kan ändras/anonymiseras. Vem kan få tillgång till mitt företags data?Varje kunds data är endast tillgänglig för respektive kund och Odd Office AB. Odd Office AB har endast tillgång till datat i support- och utvecklingssyfte.