Gå till innehåll

Henrik

Administrators
  • Gick med

  • Besökte senast

  1. I januari 2026 lanseras en ny, reviderad version avSäkra Våtrum, GVKs branschregler för fackmässig installation av våtrum. Nu har GVK-auktoriserade företag möjlighet att lämna synpunkter under en andra remissomgång som pågår fram till 25 augusti. – Det har hänt en del sedan senaste utgåvan för fem år sedan, säger Johan Aspelin, vd på GVK. Vid revideringen ser vi över hur ny teknik, ändrad lagstiftning och utvecklade metoder har påverkat hur våtrum byggs. Men det verkar bli relativt få förändringar i Säkra Våtrum 2026. Syftet är främst att harmonisera reglerna med gällande regelverk och att beskriva dagens tekniska lösningar. – Vi har också arbetat för att öka läsbarheten och tydligheten, så att reglerna blir enklare att tolka. Sammantaget skapar det ett bättre utförandekoncept och ännu säkrare våtrum – vilket förstås är målet med uppdateringen. Sedan förra revideringen har GVK samlat in värdefulla synpunkter från auktoriserade företag, kontrollanter, kursdeltagare samt leverantörer och entreprenörer i olika branschforum. Få förändringar När Säkra Våtrum senast uppdaterades 2021 infördes flera större nyheter, bland annat till följd av regelsamordningen mellan GVK, Säker Vatten, BKR och MVK. I 2026 års version ligger fokus på att: anpassa reglerna till aktuella branschstandarder beskriva moderna tekniska lösningar förenkla regeltolkningen genom ökad tydlighet Svara på remissen senast i augusti Den andra remissomgången är nu öppen. Förslaget bygger på inkomna synpunkter från första rundan, och GVK välkomnar ytterligare kommentarer fram till sista svarsdag den 25 augusti. De uppdaterade branschreglerna träder i kraft den 1 januari 2026. Här finns mer info och möjlighet att ladda ned "Säkra Våtrum 2026, remiss 2" samt svarsblankett http://gvk.se/branschregler
  2. Arbetsolyckorna i den privata byggindustrin minskade något under 2024 jämfört med föregående år. Det visar en ny rapport som bygger på olycksstatistik från Arbetsmiljöverket. -Nu ser vi en minskning av flera allvarliga olyckstyper. Det tyder på att förebyggande insatser, kompetensutveckling och systematiskt arbetsmiljöarbete ger effekt. Det är en positiv indikation – men arbetet måste fortsätta med samma kraft och fokus, säger Magnus Olsson, nationell arbetsmiljöstrateg, Byggföretagen. Det registrerade antalet olyckor år 2024 minskade till 2051 från 2188. Det ger en olycksfrekvens (olyckor med frånvaro) på 10,5 per 1000 sysselsatt, jämfört med 10,9 året innan. Antalet registrerade fall för arbetssjukdomar ökade från 276 föregående år, till 311. Det innebär att fall per 1000 sysselsatta ökat till 1,6 från 1,4. Till arbetssjukdomar räknas sjukdomar som orsakas av skadlig inverkan som till exempel ergonomiska belastningsfaktorer och vibrationer. Under de senaste åren har formen av arbetssjukdomar förändrats. Från att ha dominerats av ergonomiska belastningar är det idag främst fysikaliska faktorer såsom vibrationer och buller som anges som orsak. -Det speglar förändrade arbetsförhållanden, men också en ökad medvetenhet om långsiktiga hälsoeffekter. Det är ett område där fortsatt kunskapsutveckling och förebyggande arbete är centralt, säger Magnus Olsson. Under 2024 inträffade 8 dödsfall vid arbetsplatsolyckor som drabbade personal i privata företag verksamma inom bygg- och anläggning. Det är fyra fall färre än 2023 men över genomsnittet för den senaste tioårsperioden. – Ingen ska dö på sitt jobb. Här måste branschen fortsätta arbeta för att säkerställa säkra arbetsplatser för alla, säger Magnus Olsson. Databearbetningen är framtagen av Arbetsmiljöverkets statistikenhet. Bakom rapporten står Byggindustrins Centrala Arbetsmiljöråd, BCA. BCA är ett samarbetsorgan i arbetsmiljöfrågor mellan Bygg­företagen, Byggnads och SEKO. Det här gör Byggföretagen för att undvika arbetsolyckor: Initiativtagare och ägare till byggbranschens första och enda Säkerhetspark. Arbetat fram Safe Construction Training som från och med den 1 juli 2021 är en obligatorisk säkerhetsutbildning för Byggföretagens medlemmar. Arrangerar återkommande nationella webbinarier för att öka kunskapsnivån hos våra medlemmar, bland annat tillsammans med Arbetsmiljöverket inför den nya föreskriften. Medlemsrådgivning i arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor Utbildning av elever i Byggprogrammen i samverkan BYN/Galaxen
  3. Trots ett tufft marknadsläge fortsätter XL-BYGG att ta marknadsandelar. Kedjan stärker sin position genom strategiska satsningar på storkundsbearbetning, logistik och digitalisering – insatser som nu ger tydlig effekt. Byggmaterialhandeln har ljusnat något men det är fortsatt tufft, men XL-BYGG visar återigen att styrkan i sin affärsmodell ger resultat där det lokala företagandet möter de centrala skalfördelarna. Under årets första fem månader är kedjan ackumulerat cirka 4 procentenheter över marknadens utveckling på jämförbara enheter. – Vi har en stark trend där vi ökar gapet varje år och vi har växt starkare än marknaden sedan 2021 trots att vi möter på våra egna siffor på jämförbara enheter. Det är ett kvitto på att våra långsiktiga satsningar skapar förutsättningar för våra medlemmar att växa och ta nya och fler affärer, säger Carl Littlewood, Kedjechef XL-BYGG. För XL-BYGG är det bland annat två områden som har haft stor betydelse under året: ett nytt logistikcenter och sin storkundssatsning. – Vi har en tydlig målbild och en gemensam riktning. Vi bygger hela tiden en bättre plattform och vi ser att våra initiativ ger utveckling och resultat. Vi har ett riktigt starkt varumärke och vi ska fortsätta vara en attraktiv partner och lokal samhällsbyggare, säger Carl Littlewood.
  4. Kumla Motorsportklubb är en ideell förening som präglas av starkt engagemang och öppenhet för alla. Nu vill föreningen förbättra upplevelsen för personer med funktionsnedsättning genom att bygga ett nytt väderskydd över läktaren. Med tak över huvudet kan fler njuta av fartens hetta och motorernas dån – oavsett väder. Som en av vinnarna i årets XL-Hjälpen får klubben nu stöd att förverkliga sitt byggprojekt och göra speedwayupplevelsen mer tillgänglig för alla. XL-BYGG genomförde XL-Hjälpen för första gången 2019, och intresset för initiativet har vuxit sig starkare för varje år. Tack vare kedjemedlemmarnas starka lokala närvaro är XL-Hjälpen ett engagerande sätt att ge tillbaka till lokalsamhället. En jury från XL-BYGG har gått igenom årets nomineringar, som skickats in från hela landet, och valt ut vinnare med fokus på projekt som bidrar till inkludering, samhörighet och glädje för många. En av årets vinnare är Kumla MSK som får hjälp att förverkliga sin dröm om att bygga en ny taktillbyggnad för att kunna skapa en bättre upplevelse för personer med funktionsnedsättning. – Vi är både hedrade och tacksamma över att Kumla MSK har blivit utvalda som en av vinnarna i XL-Hjälpen. Som förening har vi alltid haft ett starkt engagemang för att alla ska känna sig välkomna på vår arena – oavsett bakgrund eller förutsättningar. Med hjälp av den här taktillbyggnaden kan vi skapa en trygg och trivsam plats där även personer med funktionsnedsättning får möjlighet att uppleva speedway på riktigt nära håll, även vid lite sämre väderförhållanden. Det här är ett stort steg för vår förening i vårt arbete för ökad tillgänglighet och gemenskap, säger Markus Engman, ordförande Kumla MSK. XL-BYGG Björka har fått i uppdrag att bidra till att förverkliga projektet. Bygget kommer att genomföras tillsammans med det lokala byggföretaget Närke Bygg. – Det är fantastiskt kul att kunna hjälpa Indianerna med tak på läktaren. Då sitter de skyddade mot väder och vind. Det är extra kul att hjälpa en förening där så många lokala funktionärer ställer upp ideellt, och inte minst klubbens satsning på unga lokala förare, säger Mats Nilsson, delägare XL-BYGG Björka. Byggprojekten inom XL-Hjälpen genomförs under sommaren och hösten av lokala aktörer i samarbete med XL-Hjälpens partners: Essve, Norra Timber, Areco Profiles, Finja, Knauf, Södra, Rockwool, Elitfönster, Bosch, Joma, Valbo Trä, Stenvalls trä, Saint Gobain Weber och Habo. Efter att vinnarna har meddelats kommer projekten att presenteras på xlhjalpen.se. Juryns motivering: Föreningen Kumla MSK, med en stolt tradition inom speedway, arbetar varje dag för gemenskap, engagemang och glädje – både på och utanför banan. Med en ny taktillbyggnad vill föreningen skapa en bättre upplevelse för personer med funktionsnedsättning. Här ska alla kunna känna fartens hetta, motorernas höga ljud – och framför allt, få ta del av den starka sammanhållningen som föreningen står för. XL-Hjälpen är stolta över att få vara en del av detta initiativ, som gör speedway mer tillgängligt och stärker Kumla MSK:s viktiga arbete för inkludering och trivsel – i vått och torrt.
  5. HUR BEHANDLAR VI DIN PERSONLIGA INFORMATION?Vi värnar om din personliga integritet och strävar efter att skydda dina personuppgifter på bästa sätt. Denna policy beskriver varför vi samlar in information om dig och hur informationen hanteras, på vilket sätt du kan ha kontroll över dina egna uppgifter samt hur du kan kontakta oss. Vi är personuppgiftsansvariga i enlighet med dessa villkor och ansvarar för att behandling sker enligt gällande lagstiftning. COOKIES PÅ SIDANVi använder cookies för att hjälpa dig att navigera effektivt och utföra vissa funktioner. Du hittar detaljerad information om alla cookies under respektive samtyckeskategori genom att klicka på ikonen längst ner till vänster på sidan. De cookies som kategoriseras som ”Nödvändiga” lagras i din webbläsare eftersom de krävs för att möjliggöra webbplatsens grundläggande funktioner. Vi använder också cookies från tredje part som hjälper oss att analysera hur du använder webbplatsen, lagra dina preferenser och visa innehåll och annonser som är relevanta för dig. Dessa cookies lagras endast i din webbläsare med ditt tidigare samtycke. Du kan välja att aktivera eller inaktivera vissa av eller alla dessa cookies, men om du inaktiverar vissa av dem kan det påverka din surfupplevelse. VAD ÄR 1TIME?1Time är en molntjänst som drivs av Odd Office AB. I 1Time ges abonnerande företag möjlighet att sköta sin tidrapportering och elektroniska personalliggare digitalt via webben/mobilapp. 1Time kan endast användas av företag. Våra villkor, samt hur vi behandlar/lagrar data framgår på hemsidan (https://1time.se/avtalsvillkor.pdf) samt inne i webbgränssnittet. HUR KOMMUNICERAS FÖRÄNDRINGAR I AVTAL ELLER TJÄNST?Nyheter och förändringar kommuniceras ut till våra användare via systemets webbgränssnitt. Avtalsförändringar görs synliga i våra avtalsvillkor som finns på hemsidan (https://1time.se/avtalsvillkor.pdf), samt via länk från administrationsgränssnittet. 1Time kommunicerar inga förändringar eller nyheter via email, post, telefon eller SMS. VEM HAR ANSVARET FÖR PERSONUPPGIFTER I MITT KONTO?Gällande er personal är Odd Office AB personuppgiftsansvarig för den data som vi får i samband med våra affärstransaktioner med er. Dvs mailkorrespondens eller annan form av personuppgifter som inte läggs in i systemet av er eller på uppdrag av er. Du som kund är personuppgiftsansvarig och Odd Office AB är ditt personuppgiftsbiträde. Du är alltså ansvarig för personuppgifter tillhörandes ditt konto i 1Time. Dataskyddsombud för Odd Office AB nås via mail på hvt@oddoffice.com. VAD LAGRAS I SYSTEMET?Vi lagrar våra kunders (samtliga bolagsformer) data enligt nedan: Så som företagsnamn, adress och organisationsnummer. Dels för att kunna fakturera för vår tjänst, men även för att dessa uppgifter är nödvändiga för användandet av våran tjänst. Så som företagens anställdas namn, email, mobilnummer, adress och personnummer. Email och mobilnummer är nödvändiga för inloggning till tjänsten och personnummer är nödvändiga för att uppfylla kraven vid användande av den elektroniska personalliggaren. Kundföretagens egna slutkunders data i form av kundnamn, adress och i vissa fall email, telefonnummer samt personnummer/organisationsnummer. I de fall företagen skapar offerter och fakturor med ROT-arbete så behövs slutkundens personnummer. HUR LAGRAS DATA I 1TIME?Ovanstående data och backuper på ovanstående data lagras på server hos Glesys AB i Falkenberg (www.glesys.se). Servern finns fysiskt i Falkenberg. KAN JAG SOM FÖRETAGSADMINISTRATÖR REDIGERA OCH TA BORT PERSONUPPGIFTER I SYSTEMET?Ja, företagsadministratören kan när som helst gå in och redigera de personuppgifter som tillhör företagets anställda och företagets kunder. Viss information, så som personal med registrerade tider kan inte raderas men samtliga fält knutna till användaren kan ändras/anonymiseras. VEM KAN FÅ TILLGÅNG TILL MITT FÖRETAGS DATA?Varje kunds data är endast tillgänglig för respektive kund och Odd Office AB. Odd Office AB har endast tillgång till datat i support- och utvecklingssyfte.
  6. Henrik postade en post i Priser
    1. AllmäntÄgare av Byggarna.se och 1Time tidrapporteringssystem nedan kallat 1Time, samt övriga tjänster tillhandahållna på byggarna.se är Odd Office AB (556870-0222), Spannarp 75, 432 77 Tvååker, nedan kallad för Odd Office. Dessa villkor reglerar avtalsförhållandet mellan Odd Office och kontohavaren nedan kallad kunden. Endast näringsidkare har rätt att använda Odd Office tjänster. Genom att tillträda detta avtal förvärvar kunden endast rätt att nyttja oddoffice. Kunden förvärvar inga andra rättigheter av vad slag det vara må genom detta avtal. Avtal skall anses ha träffats i och med det att kunden registrerats på oddoffice och har loggat in en gång. 2. TjänstebeskrivningOdd Office upplåter möjlighet för kunden att på nedanstående villkor bruka oddoffice såsom tjänsten beskriv på hemsidan byggarna.se genom abonnemangsavtal. 3. Avtal & AvtalstidAlla beställningar är bindande. Från det att kund godkänt och beställt tjänsten efter provtiden. Från första beställningsdagen löper avtalet tills det sägs upp. Abonnemangsavtalet kan avslutas av bägge parter med omedelbar verkan. Avtalet träder i kraft så snart kunden har loggat in första gången på sitt registrerade konto. 4. Abonnemangsavgift & betalningsvillkorFör de abonnemang där arvode utgår betalas dessa årsvis eller kvartalsvis i förskott. Väljer kunden årsvis betalning dras en månadsavgift av på det sammanlagda årspriset. Inbetalda/förfallna arvoden skall betalas in och återbetalas ej. Betalning skall vara Odd Office tillhanda fakturans förfallodaum. Dröjsmålsränta enligt referensränta plus 8 procentenheter samt lagstadgad påminnelseavgift kan tillkomma om Kunden ej betalar i tid. Vid utebliven betalning äger Odd Office rätten att stänga av kundens konto. Material på kundens konto sparas i 30 dagar efter fakturans förfallodatum. Ifall kunden efter att denne fullgjort sin betalningsskyldighet åter ges tillträde till abonnemanget har Odd Office rätt att debitera kunden en återkopplingsavgift på 1000 SEK exklusive moms för omkostnader förknippade med avstängning, samt återkoppling av abonnemang. Avgiftsändring kan endast träda i kraft i samband med ny avtalsperiod. Avgiftshöjning skall meddelas minst en månad i förväg. Avgiftssänkning behöver inte meddelas i förväg. Vid avgiftshöjning har kunden rätt att skriftligen säga upp avtalet med giltig verkan före avgiftshöjningens ikraftträdande. Tillfälliga kampanjpriser påverkar inte pågående avtal. Aktuella priser och abonnemang återfinns alltid på hemsidan. Kunden skall snarast, dock senast inom 8 dagar från fakturadatum, meddela Odd Office om faktura anses vara felaktig. 5. Överlåtelse av abonnemangKontohavaren äger endast rätt att överlåta detta avtal efter medgivande av Odd Office. Överlåtelsen och medgivandet skall ske skriftligen. Den frånträdande kontohavaren är inte betalningsskyldig för förpliktelser som uppkommer efter överlåtelsetidpunkten. Den tillträdande kontohavaren är inte betalningsskyldig för förpliktelser som uppkommit innan överlåtelsetidpunkten. 6. Odd Office ansvarOdd Office ska behandla kundens personuppgifter i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning. Odd Office ansvarar för driften av den med kunden överenskomna tjänsten, vilket bl a innefattar regelbunden backup av kundens data. Odd Office kan dock ej garantera att data går att återläsa till kundens konto. Odd Office ansvarar ej för direkta eller indirekta skador och ekonomiska förluster på grund av fel, fördröjningar, ofullkomligheter, avbrott, uteblivna leveranser i form av data, bristande tillgänglighet eller liknande omständigheter eller händelser. Med indirekt skada avses exempelvis förlust av data, hinder att uppfylla förpliktelser mot tredje man eller utebliven nytta av avtal. Då tjänsten är avhängig av att internet fungerar normalt är kunden införstådd med att avbrott, fördröjningar, buggar och liknande hinder på internet inte utgör fel i tjänsten. Odd Office utövar ingen kontroll över information eller material som finns på de servrar som Odd Office använder sig utav. Odd Office är ej heller skadeståndsskyldigt om någon gör intrång på ovan nämnda servrar eller datorresurser och skaffar sig tillgång till, förstör eller förvanskar information. Odd Office ansvarar ej för eventuellt kränkande information som finns på de servrar Odd Office använder sig av. För att värna om kundens integritet hanterar Odd Office all information om kunden som konfidentiell. Dock kan Odd Office via domstolsföreläggande, eller annan åtgärd åläggas, eller vara tvungen att lämna ut sådana uppgifter om kunden till berörda myndigheter eller parter. Odd Office ansvarar inte för annat än direkt kostnad som kan åsamkas Kunden till följd av grov vårdslöshet från Odd Office sida. Ansvaret är begränsat till det belopp som Odd Office kunnat fakturera kunden under den aktuella perioden. 7. Kundens ansvarKunden är i förhållande till Odd Office ensam ansvarig för den information som överförs via Internet. Kunden ansvarar för att kundens personuppgifter behandlas enligt tillämplig dataskyddslagstiftning. Kunden är följaktligen ansvarig för att upphovsrättslagen, personuppgiftslagen och andra svenska lagar och förordningar följs och att eventuellt nödvändiga tillstånd finns för att samla in, lagra, bearbeta och sprida information. Kunden ansvarar även för att allmänt accepterade etiska normer och att Odd Office eller statlig myndighets anvisningar för bruk av tjänsten efterföljs. Kunden ansvarar ensam för alla eventuella skadeståndsanspråk som kan riktas mot honom från tredje man på grund av det innehåll som kunden använder, laddar ner från internet eller på annat sätt kommer i kontakt med vid brukande av tjänsten. 8. Reklambaserade underkontonI de fall kunden utnyttjar möjligheten i systemet att lägga till en underentreprenör så skapas ett konto för underentreprenören (ifall underentreprenören inte redan har ett konto). Det konto som skapas för underentreprenörer kostar inte underentreprenören något. Kunden är införstådd med att Odd Office kan komma att visa reklam från tredje part på kontotypen för underentreprenörer. 9. Behandling av personuppgifter (se bilaga 1)Gällande er personal är Odd Office personuppgiftsansvarig för den data som vi får i samband med våra affärstransaktioner med er. Dvs mailkorrespondens eller annan form av personuppgifter som inte läggs in i systemet av er eller på uppdrag av er. Du som kund är personuppgiftsansvarig och Odd Office är ditt personuppgiftsbiträde. Du är alltså ansvarig för personuppgifter tillhörandes ditt konto i oddoffice. Dataskyddsombud för Odd Office nås via mail på hvt@oddoffice.com. Vi lagrar våra kunders data enligt följande: Företagsnamn, adress och organisationsnummer. Dels för att kunna fakturera för vår tjänst, men även för att dessa uppgifter är nödvändiga för användandet av våran tjänst. Företagens anställdas namn, email, mobilnummer, adress och personnummer. Email och mobilnummer är nödvändiga för inloggning till tjänsten och personnummer är nödvändiga för att uppfylla kraven vid användande av den elektroniska personalliggaren. Kundernas egna slutkunders data i form av kundnamn, adress och i vissa fall email, telefonnummer samt personnummer/organisationsnummer. I de fall företagen skapar offerter och fakturor med ROT-arbete så behövs slutkundens personnummer. Ovanstående data och backuper på ovanstående data lagras på server hos Glesys AB i Falkenberg (www.glesys.se). Servern finns fysiskt i Falkenberg. Företagsadministratören kan när som helst gå in och redigera de personuppgifter som tillhör företagets anställda och företagets kunder. Viss information, så som personal med registrerade tider kan inte raderas men samtliga fält knutna till användaren kan ändras/anonymiseras. Varje kunds data är endast tillgänglig för respektive kund och Odd Office. Odd Office har endast tillgång till datat i support- och utvecklingssyfte. 10. PolicysOm Odd Office, eller dess kunder, på grund av kunds nyttjande av denna tjänst, figurerar i samband med oseriös användning av internet, förbehåller sig Odd Office rätten till fri prövning av nedanstående regler. Kunden medger rätt för Odd Office att kontrollera informationen på kundens lagringsutrymme. Om en användare bryter mot detta avtal eller Odd Office policy, förbehåller sig Odd Office rätten att blockera den information som anses olämplig. Är överträdelsen grov kan kunden avstängas helt eller delvis från fortsatt bruk av tjänsten. 11. Force majeureErsättning för skada föreligger inte om försening, obrukbarhet eller skadan beror på en omständighet utanför Odd Office kontroll vars följder inte skäligen kunnat undvikas eller övervinnas, t ex skada som tillfogats kunden av tredje man, arbetskonflikt (oavsett om den omfattar Odd Office personal eller inte), olyckshändelser, krig, blixtnedslag, brand, explosion, hårt väder, naturkatastrof eller handling eller underlåtenhet från myndighet eller annan för vilken Odd Office inte svarar. 12. Ändringar i avtaletOdd Office äger rätt att ändra dessa villkor under avtalstiden. Ändringar träder i kraft så snart de meddelats på tjänstens hemsida (byggarna.se). Bägge parter äger rätt att när som helst säga upp avtalet. 13. TvistTvist med anledning av tillämpningen eller tolkningen av detta avtal skall avgöras i svensk allmän domstol enligt svensk lag. Bilaga 1, GDPR-avtal, personuppgiftsansvarig, respektive personuppgiftsbiträdeVad är 1Time tidrapportering?1Time tidrapportering i samarbete med Byggarna.se är en molntjänst som drivs av Odd Office AB. I 1Time¶ ges abonnerande företag möjlighet att sköta sin tidrapportering och elektroniska personalliggare digitalt via webben/mobilapp. oddoffice kan endast användas av företag. Våra villkor, samt hur vi behandlar/lagrar data framgår i våra villkor på hemsidan, samt via länk från administrationsgränssnittet. Hur kommuniceras förändringar i avtal eller tjänst?Nyheter och förändringar kommuniceras ut till våra användare via systemets webbgränssnitt. Avtalsförändringar görs synliga i våra avtalsvillkor som finns på hemsidan, samt via länk från administrationsgränssnittet. oddoffice kommunicerar inga förändringar eller nyheter via email, post, telefon eller SMS. Vem har ansvaret för personuppgifter i mitt konto?Gällande er personal är Odd Office AB personuppgiftsansvarig för den data som vi får i samband med våra affärstransaktioner med er. Dvs mailkorrespondens eller annan form av personuppgifter som inte läggs in i systemet av er eller på uppdrag av er. Du som kund är personuppgiftsansvarig och Odd Office AB är ditt personuppgiftsbiträde. Du är alltså ansvarig för personuppgifter tillhörandes ditt konto i oddoffice. Dataskyddsombud för Odd Office AB nås via mail på hvt@oddoffice.com. Vad lagras i systemet?Vi lagrar våra kunders (samtliga bolagsformer) data enligt nedan: Så som företagsnamn, adress och organisationsnummer. Dels för att kunna fakturera för vår tjänst, men även för att dessa uppgifter är nödvändiga för användandet av våran tjänst. Så som företagens anställdas namn, email, mobilnummer, adress och personnummer. Email och mobilnummer är nödvändiga för inloggning till tjänsten och personnummer är nödvändiga för att uppfylla kraven vid användande av den elektroniska personalliggaren. Kundföretagens egna slutkunders data i form av kundnamn, adress och i vissa fall email, telefonnummer samt personnummer/organisationsnummer. I de fall företagen skapar offerter och fakturor med ROT-arbete så behövs slutkundens personnummer. Hur lagras data i oddoffice?Ovanstående data och backuper på ovanstående data lagras på server hos Glesys AB i Falkenberg (www.glesys.se). Servern finns fysiskt i Falkenberg. Kan jag som företagsadministratör redigera och ta bort personuppgifter i systemet?Ja, företagsadministratören kan när som helst gå in och redigera de personuppgifter som tillhör företagets anställda och företagets kunder. Viss information, så som personal med registrerade tider kan inte raderas men samtliga fält knutna till användaren kan ändras/anonymiseras. Vem kan få tillgång till mitt företags data?Varje kunds data är endast tillgänglig för respektive kund och Odd Office AB. Odd Office AB har endast tillgång till datat i support- och utvecklingssyfte.
  7. 1-10 anv.11-20 anv.21-30 anv.Pris: 995 /mån Pris: 1495 /mån Pris: 1995 /mån Priset är för hela företaget. Betalning sker årsvis. Vid kvartals- eller halvårsbetalning tillkommer en kostnad på 100 kr per månad. Priset är för hela företaget. Betalning sker årsvis. Vid kvartals- eller halvårsbetalning tillkommer en kostnad på 100 kr per månad. Priset är för hela företaget. Betalning sker årsvis. Vid kvartals- eller halvårsbetalning tillkommer en kostnad på 100 kr per månad. Vad ingår Vad ingår Vad ingår Åtkomst till systemet för upp till 10 användare eller administratörer Obegränsat antal projekt Support via email Åtkomst till systemet för upp till 10 användare eller administratörer Obegränsat antal projekt Support via email Åtkomst till systemet för upp till 10 användare eller administratörer Obegränsat antal projekt Support via email
  8. Byggarna och 1Time tidrapportering för bygg och hantverkare låter dig prova tidrapportering gratis i en enkel och smidig app! Du får full tillgång till systemet och alla dess funktioner i 14 dagar. Lägg till dina pågående projekt, bjud in dina medarbetare och utforska systemet. Väljer du att fortsätta efter provtiden så väljer du något av abonnemangen enligt prislistan. Allt som du matar in i systemet under din provperiod sparas och finns kvar i systemet ifall du väljer att fortsätta. Klicka här för att prova tidrapportering gratis nu!
  9. Stenullsproducenten ROCKWOOL kommer under Almedalsveckan ha stort fokus på att diskutera hur energieffektivisering kan bidra till en mer motståndskraftig energitillförsel och stärka samhällsbyggandet samt hur det kan hjälpa byggbranschen att möta framtidens krav på hållbarhet och robusthet. Daniel Mickos, Public Affairs Manager ROCKWOOL Sverige, kommer finnas på plats och delta i panelerna: 1. Samhällsresiliens och totalförsvar 24 juni, 09:00–09:45, Altinget Arena Diskussion om hur digitalisering och grön omställning stärker samhällets motståndskraft. Daniel Mickos presenterar hur energieffektivisering minskar effekttoppar och stärker elsystemets robusthet. Övriga panelister är bland annat Mikael Frisell, generaldirektör från MSB och Kristina Alvendal, industrisamordnare vid Klimat- och näringslivsdepartementet. 2. Cirkulära byggmaterial – Möjligheter och utmaningar 24 juni, 15:30–16:00, Samhällsbyggnadsarenan, Hästgatan 4 Panelsamtal om byggmaterialindustrins arbete för att utveckla cirkulära erbjudanden och hur industrin, beställare och beslutsfattare kan samverka för att nå samhällets mål om cirkulärt byggande. Övriga deltagare är bland annat riksdagsledamot David Josefsson (M) och utvecklingschef Nina Jacobsson Stålheim från fastighetskoncernen Framtiden i paneldiskussionen. 3. Folkbildning om energieffektivisering för småhusägare – “Småhus i förändring” 25 juni, 10:30–12:00, Proptech Sweden Under seminariet, som ordnas av Bovra, diskuteras hur Sverige kan uppfylla EU:s energieffektiviseringskrav (EPBD) och påskynda omställningen till 2050. Daniel Mickos utgår från Anthesis studie om energieffektivisering i småhus. Övriga panelister är bland annat riksdagsledamot Linus Lakso (MP) och Energi- och klimatrådgivare Anna Bäckstede vid Energicentrum Gotland. 4. Energieffektivitet – diskussion med danska Ambassaden och Trelleborgs kommun 25 juni, 13:00–13:45, Kronstallsgränd 4 I samarbete med Danska ambassaden och Trelleborgs kommun diskuteras hur energieffektivisering kan bidra till en mer konkurrenskraftig energiproduktion inom industrin. Daniel Mickos presenterar insikter från studien "Flattening the Peak Demand" och ger exempel från deras verksamhet. Förutom Daniel deltar bland annat avdelningschef för Systemanalys och statistik Gustav Ebenå vid Energimyndigheten och Melinda Frigyesi Almström, Kommunikations- och hållbarhetschef vid Trelleborgs Energi AB, i debatten. Läs mer här ”Vi ser fram emot att bidra till viktiga samtal om energieffektivisering och robusta byggnader under Almedalsveckan. Det är avgörande att vi hittar lösningar för de nya kraven samt de utmaningar som energiindustrin och byggbranschen tillsammans behöver möta framåt”, säger Daniel Mickos, PA Manager på ROCKWOOL Sverige. Bild: Almedalen, Gotland. Bildrättigheter: Region Gotland.
  10. Att rapportera arbetstid, hantera löner och få fakturaunderlag ska vara så enkelt att vem som helst i teamet kan göra det direkt efter avslutat jobb. Därför har vi på Byggarna valt att samarbeta med 1Time – en tidrapporteringsapp anpassad för just byggbranschen. 📅 Rapportera på mobilen – direkt från byggetMed 1Time stämplar du in och ut på mobilen, surfplattan eller datorn. Hantverkaren får snabbt upp sin arbetsdag och fyller i timmar, aktiviteter och eventuella anteckningar. Allt kopplas direkt till rätt projekt. 🔄 Realtidskontroll för bättre styrningSom arbetsledare ser du i realtid: vilka projekt som är aktiva hur många timmar som är nedlagda om något ser ut att dra iväg från budget Det gör att du kan fånga upp problem direkt, justera planeringen – och fakturera snabbare. 🏢 Användarvänligt för hela lagetAppen finns på svenska, engelska och polska. Både kontorspersonal och fältpersonal jobbar i samma verktyg. All personaldata, närvaro, ledighet och historik finns samlad. 💼 Spara tid och pengarMed 1Time minskar administrationen dramatiskt: Löneunderlag skapas automatiskt utifrån rapporterade tider. Fakturaunderlag sorteras per projekt. Ingen dubbelregistrering behövs. 🚀 En helhetslösning för byggföretag1Time är mer än bara tidrapportering: Personalliggare för ID06 Löne- och fakturaunderlag Projektuppföljning i realtid Material- och verktygshantering Avvikelser, dokument och ritningar ✅ Börja idag🔹 Testa gratis i 30 dagar 🔹 Ingen bindningstid 🔹 Kom igång på 10 minuter Prova gratis nu – och upptäck hur enkelt det är att ha full kontroll på din personal och dina projekt.
  11. Kesko Sverige fortsätter sin offensiva satsning på den svenska byggmarknaden. Som en del i den strategiska omställningen mot ett starkare, tydligare erbjudande under ett gemensamt varumärke öppnar nu K-Bygg i Uppsala. Det tidigare K-Rauta-varuhuset har genomgått en omfattande förvandling och är nu en modern, fullserviceanläggning inom K-Byggs växande rikstäckande nätverk. Det finskägda byggvaruhuset K-Rauta har nu bytt namn till K-Bygg. Verksamheten har inte upphört i Sverige – tvärtom har den utvecklats till något ännu bättre, med större fokus på kundernas behov och byggproffsens vardag. – Det här markerar början på en ny era för Kesko i Sverige – och jag är både stolt och förväntansfull över att få kliva in som VD just i denna fas av verksamhetens utveckling, säger Magnus Johansson, ny VD för Kesko Sverige sedan 5 maj. Genom att samla all vår erfarenhet, kompetens och våra resurser bakom varumärket K-Bygg, stärker vi vår position på marknaden och skapar ännu bättre förutsättningar för både våra kunder och våra medarbetare och det är ett tydligt vägval. Vi bygger en mer fokuserad, hållbar och kundnära verksamhet med målet att bli nummer ett inom bygghandeln i Sverige. Den nya K-Bygg-anläggningen i Uppsala har rustats upp med ett förbättrat kundflöde, ett utökat sortiment anpassat för byggproffs, ett generöst drive-in-lager och bra mötesytor för proffskunderna i nära anslutning till våra serviceinriktade företagssäljare. – Vi har byggt om det före detta K-Rauta varuhuset till framtidens K-Bygg. Det här är inte bara ett nytt namn på fasaden – det är en tydlig signal om att vi vill vara den bästa bygghandeln för våra projektkunder, säger Erik Öhlin, affärsområdeschef på K-Bygg. Platschef Jörgen Björkholm i Uppsala är stolt över förvandlingen: – Vi välkomnar alla – byggproffs och hemmafixare – till vår anläggning i Uppsala, där våra medarbetare hjälper kunderna att bygga bättre.
  12. Bzzz bzzz! Nu lanserar XL-BYGG ett riktigt myggmedel, speciellt framtaget för byggproffs. XL-MYGG är den senaste pusselbiten i kedjans satsning på att förenkla och förbättra kundernas vardag. XL-BYGG löser både stora och små problem på bygget. Från komplexa logistikutmaningar och storskaliga leveranser till mindre vardagsbekymmer. Nu drar utesäsongen igång på allvar, och med den kommer myggen. De sticks, surrar och stör arbetsron. För att skona byggproffsen från bett och oljud har XL-BYGG tagit fram en produkt som håller de små plågoandarna borta. XL-MYGG är en effektiv spray mot mygg, fästingar, bromsar och andra blodsugande och bitande insekter. – Med den här kampanjen visar vi att XL-BYGG ställer upp för sina kunder i stort och smått. Vi känner till deras utmaningar och förstår deras vardag. Det här är en mindre insats som vi hoppas blir en snackis på byggena runt om i landet, säger Mischa Moszkowicz som är marknadschef på XL-BYGG. XL-BYGG har tagit fram den växtbaserade, svensktillverkade sprayen i samarbete med Sjö & Hav. Ambitionen är att öka kedjans synlighet på byggarbetsplatserna och samtidigt skapa surr i branschen med hjälp av en produkt som gör skillnad för proffsen. XL-MYGG delas ut till byggproffs på utvalda XL-BYGG-anläggningar.
  13. Företagets viktigaste resurs - Din personalDina anställda hanterar på ett enkelt sätt både sin närvaro och sin frånvaro via vår app för tidrapportering. Administratören tar därefter fram närvarorapport, samt frånvarorapport för respektive anställd för löneunderlag . Du kan även koppla ihop arbetad tid och frånvaro med kalendariet i Fortnox för smidigare lönehantering för dig eller personen som arbetar med löner. Som administratör samlar du all din personals olika info på ett och samma ställe, så som exempelvis arbetskläder, ID-06 nummer och kontaktuppgifter till anhöriga. Kalendervy för personalplanering Planera enkelt upp sina anställda mot projekt i planeringsverktyget. Snabb åtkomst till anhöriglista ifall olyckan skulle vara framme Via både appen och datorn kommer du snabbt åt din personals anhöriglista med kontaktuppgifter ifall något skulle hända. Varför byggföretag ska välja 1Time för tidrapportering och personalhanteringMed 1Time är det väldigt enkelt att rapportera tid. Fältpersonal stämplar in och ut med några knapptryck direkt i mobilen eller via surfplatta/dator och kan även lägga till noteringar om vad de har gjort under dagen . Det gör att alla tider blir korrekta – inget glöms bort och inget dubbelarbete behövs. Enkelhet för hantverkarenAppen visar omgående hur projekten ligger till jämfört med budget – både timmar och material. Detta gör det möjligt att snabbt se ofakturerat arbete och vidta rätt åtgärder innan kostnaderna skenar iväg. Full koll på närvaro och ledighetPersonalen kan enkelt registrera sin närvaro, frånvaro, semester, sjukdagar och mer direkt i appen. Administratören kan sedan skapa tydliga rapporter – närvaro-, frånvaro- samt löneunderlag per anställd – vilket förenklar lönehanteringen drastiskt. Smidig personaladministration i ett verktygAll personaldata – från ID06, kläder, närvaro till anhöriguppgifter – samlas på en plats i appen/webbgränssnittet. Integrationen med Fortnox-kalendern effektiviserar löneprocessen ytterligare genom automatiserade flöden. Realtid och kontrollNär medarbetarna rapporterar in sin tid kan du direkt se projekten utvecklas och tidsanvändningen i realtid . Det ger dig tidiga signaler om övertid, outnyttjad tid eller felrapporter. Smart helhetslösning – utan krångel1Time erbjuder en användarvänlig app skräddarsydd för byggsektorn: Tidrapportering Löne- och fakturaunderlag Personalhantering Projektuppföljning Du får en komplett lösning utan onödiga moduler – vad du behöver finns här, inget extra puff. Fördel Effekt Snabb registrering i mobil/dator Ingen tid går förlorad, allt registreras direkt Automatiserad rapportering Underlag för närvaro, frånvaro & lön tillgängliga direkt Central personaldata Effektiv personalhantering utan manuellt gissande Webb + App Tillgängligt varsomhelst – ute på byggplatsen eller på kontoret Skräddarsytt för bygg Färdig konfiguration – ingen dyr anpassning krävs 1Time och Byggarna låter dig och ditt team fokusera på det ni kan – bygg och hantverk – istället för på administration. Ni får en flexibel och komplett tjänst som minskar fel, ökar intäkterna och optimerar både tid och resurser. Perfekt för byggföretag som vill växa utan att växa i administration. Klicka här för att prova Byggarnas tidrapportering utan kostnad i 14 dagar!
  14. Fördelar med att hantera material och utgifter direkt i appenGenom att koppla inköp och utlägg till projektet i 1Time får byggföretag bättre intäktskontroll, effektivare fakturering och enklare registrering direkt i appen. Få betalt för material som tas från lagret eller firmabilen genom att den anställda registrerar det mot projektet i samband med tidsregistreringen. Få betalt för allt materialNär personal registrerar material direkt i appen (från lager eller firmabil) i samband med tidsrapporteringen säkerställs att även småutgifter, som inte finns på leverantörsfakturan, blir debiterade. Detta ökar intäkterna och minskar bortglömd kostnad. Smidig registrering ute på fältetAnvändarna kan snabbt lägga till egna produkter eller utgifter direkt i mobilen. Det sparar tid och gör processen enkel och flexibel. Branschanpassade fakturaunderlagSamla alla utgifter som material, tjänster och kostnader i ett system. Via datorn kan du skapa en komplett utgiftsrapport och inkludera den i fakturaunderlaget – allt direkt i appen. Klicka här för att prova Byggarnas tidrapportering utan kostnad i 14 dagar!
  15. Ge dina medarbetare möjlighet att tidrapportera på sitt eget språkLåt dina medarbetare tidrapportera på sitt eget språk. 1Time mobilapp finns att tillgå på svenska, engelska och polska. Tidrapportera på polska1Time är översatt till polska av en konsult som har polska som sitt modersmål men har bott i Sverige och arbetat inom bygg och bygghandeln i Sverige i mer än 10 år. Detta borgar för att fackuttryck och byggspecifika ord och fraser blir korrekt översatta. Fler språk i appenVår ambition är att fortsätta arbetet med översättning till fler europeiska språk allteftersom. Vet du någon som har erfarenhet av bygg och samtidigt har ett annat europeiskt språk än svenska som modersmål så tar vi tacksamt emot tips och kontaktuppgifter på info@1time.se. Klicka här för att prova Byggarnas tidrapportering utan kostnad i 14 dagar!

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina inställningar för cookies här.